måndag 14 mars 2011

Marlboro och produktutveckling.

 
Alltså, en cig är en cig är en cig...
Ett av de mest onyttiga njutningsmedel som finns, men jag använder dem och njuter av dem. Dock utan att störa andra. Hoppas jag.
I min ungdom testade jag flera olika sorter och fastnade till slut för amerikanska Marlboro. En jättefördel - de finns i hela världen. Jag behöver aldrig leta reda på någon lokal kopia. Jag får mina Marlboro som smakar ungefär likadant överallt runt klotet.
När mina första Marlboropaket hamnade i jeansens bakficka (ballaste stället att ha ciggen på när man var en pubbeunge)hade de nyligen introducerat hard-pack, eller flip-top-box som det heter på Marlborospråk.
Gamla soft-pack, såna man kunde se i filmer från tidigt sextiotal fanns inte att få tag på. Inte för att jag letade efter dem. De hårda paketen var - ähum - hårdare, liksom...
Nu har jag hittat de gamla mjuka paketen igen. De finns bland annat i Polen. Gissa om expediten blir förvånad när man ber om soft-pack. De har ju haft mjukispaketen under hela kommunisttiden och då bara i sin inhemska produktion av papyrosser som ciggen kallas i gamla öst. De fattar inte nöjet av att rulla in en Marlboro soft i ärmen på en t-shirt innan man beger sig ut med kromad armbåge i nedcabbad bil eller dito sportbåt. Precis så som James Dean gjorde. Retro är bara förnamnet! Retro som jag aldrig hann uppleva som ung. Därför blir det retro, inte nostalgi.
Nu har Marlboro introducerat en hi-techförpackning. En förpackning som ska ersätta hard-pack, f´låt, flip-top-box.
Den nya förpackningen kallas sliding-lid-pack och har nyligen lanserats i Lettland där jag köpte en limpa utan att kolla vilken förpackning som gällde.
Sliding-lid har en fördel. Risken att knäcka ciggen med locket på paketet har minimerats. Nackdelen är att det krävs fler moment för att få fram en cigg. Jobbigt vid akut stressade situationer, som när man har tre minuter på sig för att blossa vid ett tåguppehåll eller så.
Nåväl, tre varianter på emballage under 40-50 års tid ska man inte gnälla över. Ciggen smakar som jag är van.
Men varför inte lägga ner utvecklingsavdelnngen, återupprätta soft-pack och sänka priset?
Det kanske till och med kunde bli Marlboro till fulcigg-pris:-)
Nä, nu ska jag ut och ta ett bloss. Ciggen kommer ur en sliding-lid, men nästa limpa på tur är en äkta soft-pack.
Posted by Picasa

Inga kommentarer: