måndag 17 januari 2011

Nostalgi

 
Salig Nils Egerbrand som tecknade 91:an i över fyrtio år hade en fin samling med originaltidningar i bra skick. Varje år fick han dem inbundna som en gåva av förlaget.
När sedan Nisses änka också lämnat jordelivet blev jag erbjuden att få dessa rariteter av sonen Robert.
Tyvärr så är mitt utrymme i hyllorna begränsat, så jag nöjde mig med att få sextiotalet komplett. Det var Nisses storhetstid som tecknare.
Givetvis läste jag dem i kronologisk ordning. Sen blev man mätt på 91:an för ett tag.
Nu är jag i färd att läsa om dem, men i bakvänd ordning. Började med 1970 och går bakåt.
Årgången från 1967 är intressant. Förutom alla serier så kampanjade man kraftigt inför omläggningen till högertrafik.
När jag läser Herr Hö-triks förmanande meningar så hör jag Peter Himmelstrands "Håll dig till höger Svensson" ringa i bakhuvudet.
Nostalgi, ja visst!
Sen finns det ju en del annonser för sådant man gillade på den tiden.
Återkommer med sådant längre fram.
Posted by Picasa

Inga kommentarer: