måndag 24 januari 2011

Svullo-boken

Jo, den är på gång.
Innan den släpps kan du ju läsa recensionen för min förra bok.

Jag har läst boken Min Story av Fahid Darwich och Lasse Jansson. Boken är utgiven av Kalla Kulor förlag och har funnits i handeln sedan 19/9.

På bokens första sida står att läsa om Fahid som redan som femåring bestämde sig för att bli dörrvakt. Det tyder på att den unge Fahid redan då var målmedveten och inte minst mogen för sin ålder. Hur många syrianska femåringar vet överhuvudtaget vad en dörrvakt är?

Bokens första kapitel handlar om Fahids uppväxt i Syrien och om hur familjen senare kom att hamna i Sverige. Någon direkt ingående skildring av Fahids ungdomsår får inte läsaren. Faddes första barndomsminnen fram tills han börjar arbeta inom det nobla vaktyrket ägnas cirka 25 av bokes 119 sidor. Det är nog ett klokt val av författarna, för bokens potentiella läsare är sannolikt inte speciellt intresserade av annat än det mer aktuella – det som har med Stureplan att göra.

De flesta kapitlen börjar med ett antal kursiverade rader med spökskrivarens tankar och reflektioner kring det kommande kapitlet. Därpå följer ett antal sidor brödtext, med Faddes ord, nedskrivna av medförfattaren Lars Jansson.

Läsaren bjuds med på en resa av dekadens, krograsism och allmänt svineri. En dörr till en värld, för de flesta av oss annars stängd gläntas och vi får ömsom förfasas ömsom förundras över hur det gått/går till på Stockholms fashionablaste nattetablissemang .

Fadde berättar bland annat om ett tillfälle då han var gästvakt i Norrköping och kontaktades av en ung man som erbjöd Fadde att få knulla med hans tjej i utbyte mot att Norrköpingskillen helgen därpå skulle bli insläppt på Spybar.

Fadde nappade på erbjudandet. Killen väntade i foajén till hotellet medan Fadde hade lite kul med tjejen. När de kom ned igen vädjade killen: - Glöm inte mig nu. Fadde höll sitt löfte och lät Norrköpingskillen in på The Spy Bar påföljande helg.

Fadde berättar också om det florerande krogknarket, men lite till min besvikelse utan att namedroppa någon. Namedroppar gör Fadde däremot när han berättar om vilka nationella och internationella kändisar som var flitiga besökare på The Spy Bar under hans tid som vaktchef.

Så kommer vändningen i boken. Fadde hamnar i onåd hos sina chefer och byter sida. Fadde går ut i media och berättar om bland annat krogarnas diskriminering av färgade och ”Svenssons”. Det tar hus i helvete och Fadde är rökt i branschen.

Samtidigt som detta sker är Fadde ihop med Linda Rosing. Parets stormiga relation får vi också följa i boken. Fadde menar att det i mångt och mycket är illasinnade ”vänner” och media som förstört deras förhållande.

Jag ger Min Story 3 av 5 plus. Boken är lättläst och blir inte långtråkig. Det är en lagom tjock publikation, som man läser ut på ett par tre timmar. Passar åtminstone mig perfekt.
På det första bladet i min bok skrev medförfattaren ”Kul att du kom på releasen vi ses igen”. Att vi ses igen hoppas jag också åtminstone i böckernas värld, för Lasse Jansson är språkbegåvning jag gärna läser mer av

Inga kommentarer: