lördag 14 november 2009

Proppmätt och flugfiske

Bestämde mig i går för att äta oxfilé till lördagsmiddag.
Lärde mig för lite sedan hur man lågsteker en tournedos i ugnen (50 grader i 30 minuter) för att sedan steka på hög värme i en knapp minut per sida.
Då blir biten perfekt röd i mitten och man slipper blodet som rinner ut och grisar ner tillbehören.
Tänkte att en potatisgratäng skulle passa bra till köttet, så jag kollade in kokboken och köpte hem erforderliga ingredienser.
Nu är det så att jag aldrig följer kokboken till punkt och pricka. Denna gång blev det lite extra av allt. Tolv potatisar i stället för åtta, 2,5 dl grädde i stället för 2 dl, någon extra näve riven ost, två gula lökar i stället för purjo och som kronan på verket pressade jag ner sex vitlöksklyftor i grädden.
Nu har jag just rest mig från matbordet och är proppmätt.
Jag har runt fyra portioner gratäng kvar som ska frysas ned i plastpåsar och mikras nästa gång andan faller på.
Men flugfisket då?
Jo, till maten avnjöts ett glas Umbala. Det goda Sydafrikanska vinet som numera finns på Systembolaget. Tydligen är jag inte ensam om att gilla det vinet, då det är det vanligaste sökordet för folk som hittar hit till bloggen.
Tyvärr så gillar även bananflugorna Umbala. Jag fick hämta en tesked och idka flugfiske inför varje smutt.
Nä, nu är jag så mätt och däst att jag inte orkar sätta punkt för detta inlägg

Inga kommentarer: