söndag 20 juni 2010

JAS-planen

Struntade fullkomligt i brölliset i dag. Fixade till lite inför en sillmiddag i stället. När jag kom hem efter att ha köpt färskpotatis för 14 pix kilot (nästa vecka 1 öre kilot på Lidl), gräddfil för 16 spänn halvlitern (nästa vecka 10 pix) och så vidare slog jag mig ned på balkongen och tände en cigg.
Strax därpå brakade det loss. Världens skönaste ljud, från 18 JAS-plan, kom norrifrån. Sekunder senare kom de 18 planen i perfekt formation på låg höjd, precis utanför min bostad. En syn för gudar! Jag förbannade mig själv att jag inte hade kameran i beredskap. Insåg direkt att jag inte skulle hinna hämta mitt foto-equipment, så jag satt kvar och njöt av ljudet och synen av dessa luftens geparder i full aktivitet på väg söderut.
Men JAS-planen i perfekt formation på väg hem till sina flottiljer blir mitt största minne från det kungliga bröllopet - och det var mäktigt!

Inga kommentarer: