torsdag 24 juni 2010

Billiga barnarbetare

Sådana finns faktiskt även i Sverige.
Fick ett flygblad i brevlådan i går.
Vår gratisdistribuerade lokaltidning sökte någon som vill dela ut den här i grannskapet. Det rör sig om fyra niovåningshus med totalt 180 hushåll.
Jag funderade lite. Insåg att det jobbet knappast skulle vara särskilt välbetalt, men fixas på sisådär fyra timmar. Min tanke var att jag skulle kunna kombinera det med att gå rond och kolla trasiga glödlampor och annat smått och gott i våra allmänna utrymmen och kunna fakturera en liten peng för det.
Gissade att man kanske skulle kunna få en trehundring för utdelandet och att man, med lite ideell inställning kunde fakturera vår brf 200:- för kollen. Då hade det kanske varit intressant. Motionen skulle man ju få på köpet.
Ringde upp S-Post, som firman heter. De frågade direkt om jag ringde för egen del eller för mina barns skull. Började ana oråd...
Efter lite snack där deras argument var att jag skulle tjäna en slant och få motion på köpet släppte de bomben och avslöjade hur lite de betalar för detta arbete, som alltså tar omkring fyra timmar. 50 spänn!!! Totalt. Det blir 12. 50 i timmen. En polsk städerska tar väl en hundring i timmen skulle jag tro.
Snacka om att utnyttja våra tonåringar med underbetalt jobb. Då uppsägningstiden var två veckor anar jag att omsättningen på utdelare är ganska stor...

Inga kommentarer: