söndag 8 augusti 2010

Slöseri

I dag hände en mindre tragedi på Coop Forum i Strängnäs.
Frysdiskarna i varuhuset är seriekopplade så om en går sönder slutar alla att fungera.
Det hände i dag. En bekant var där och noterade att frysarna pajat. Han ställde då frågan om han kunde få köpa lite av de halvtinade frysvarorna till reducerat prismen det gick inte för sig.
Allt skulle kastas! Personalen FICK inte låta kunderna rädda vad som räddas kunde och köpa varorna till ett bra pris. Nä, då ansåg man att det var bättre att bjuda råttorna vid soptippen på mat i stället.
Jag råkade ut för något liknande på Coop Extra i Huddinge för lite sedan.
Det stod en varuvagn med massor av lagrad ost i alldeles intill ostdisken.
Vid en snabb okulärbesiktning såg jag att ostarna i vagnen just passerat bäst-föredatum. Hm... En lagrad ost blir ju bara bättre av att lagras lite till. Jag frågade om jag fick köpa en, då jag lagt märke till en rulle med röda prislappar i vagnen.
Nej, det gick inte för sig. Ostarna skulle kastas därför att personalen inte fick sälja dem.
Jag ryckte på axlarna och gick. När jag lämnat butiken ringde jag min pappa som bor i närheten och bad honom gå ner och kolla ostdisken en halvtimme senare.
Pappa ringde en dryg halvtimme senare. Då hade han köpt två ostar för en tia styck.
Undrar varför kvinnan på Coop Extra i Huddinge ljög. När jag gått märkte hon ju om ostarna och reade ut dem.
Vid mina besök i medelhavsländerna händer det att det blir strömavbrott. Då blir barnen glada därför att de vet att pappa springer till affären och handlar billigt. Då vankas det glass i stora lass!
Men i Sverige tar man hellre förlusten, eller mörkar som i ost-fallet i Huddinge.
Man kan ju undra varför...
Men det finns många frågetecken när det gäller livsmedelshantering!

Inga kommentarer: