lördag 11 september 2010

Potatisproblem

Hade bestämt mig för att steka fläskfilé och njuta den i sällskap med bearnaise och klyftpotatis gjord på årets sista färskplugg.
Polaren Roger var uppe med en påse för några veckor sedan, så infrastrukturen till en god middag var redan ordnad. Trodde jag.
Öppnade potatispåsen och såg att innehållet börjat ruttna.
Då ruttnade jag en aning och dissekerade frysen på jakt efter något alternativ. Pommes Frites, kroketter eller så. Hittade nada.
Funderade på att byta om och gå till ICA. Var för tillfället klädd i bekväm hemmadress som jag absolut inte visar mig offentligt i, så det var inte särskilt lockande.
Kollade skafferiet. Fläskfilé med fiskbullar är nog ingen bra kombination. Inte heller fläskfilé med makrill...
Kollade skåpet under diskbänken. Herueka! Här fanns aftonens räddning. Fem små potatisar av vanlig mjölig sort.
Pluggen hade groddat sig och måste skalas. Att göra klyftpotatis på skalad potatis lockade inte så jag strimlade den och tog extra mycket olja i ungsformen.
Fyrtio minuter senare kunde jag njuta av fläskfilé med hemmagjord pommes och bea.
Bra karl reder sig själv!

Inga kommentarer: