torsdag 30 september 2010

Sista 50-öringen

I dag va det sista dagen man kunde använda 50-öringen som betalningsmedel.
Visst, man kan gå till banken och sätta in slanten på sitt konto eller skänka den till välgörenhet.
Det sista alternativet lät bäst, men min lokala ICA-butik erbjöd inte den möjligheten för den ensamma 50-öring som skramlade i byxfickan.
Kollade i stället efter varor som kostade X antal kronor med ett :50 efter.
De allra flesta varor hade tyvärr :90 som slutkläm, men till slut hittade jag en passande grej.
I godisdisken erbjöd man Marabous dubbla stycksaker för 8 :50.
Slog till på en Skotte för att markera min snålhet över att besvära mig med att bli av med min sista 50-öring:-)
Jag kände historiens vingslag när jag droppade det bruna myntet i kassans myntinkast.
Den pengen har funnits sedan nån gång på 1800-talet och nu är den väck.
Men i framtiden lär vi nog pröjsa med sms...

2 kommentarer:

Jenny sa...

Hahaha... de va bra de.... Men jag lovar att du hittar fler hemma sen.. Alltså 50-öringar inte Skottar ;o)

LJ Media sa...

Du lär nog få skotta nu när vintern kommit:-)