onsdag 15 december 2010

Sex -annars rubbas mina cirklar

Sex är viktigt i mitt liv.
När jag fyllde 18 fick jag sex kaffekoppar i present och jag har dem kvar än i dag.
Förutom en. Den föll i golvet för en vecka sedan och så var det bara fem kvar.
Tänkte först att jag får väl stå ut med att ha fem koppar då, men på något vis rubbades mina cirklar av detta.
Med sex koppar blir livet mycket enklare. När den sjätte koppen är mogen för diskmaskinen har jag oftast hunnit fylla maskinen med tallrikar, glas, bestick och annat så den är full till bredden. Bara att kasta in en disktablett och köra igång en full maskin. Miljövänligt och effektivt.
Med fem koppar kom jag i otakt.
Men att köpa en ny kaffeservis bara för att en enda kopp kraschat är inte min melodi.
Därför bestämde jag mig för att knalla ner till vår lokala loppis och spana efter en begagnad dito, med sex icke kantstötta koppar.
De brukar ha öppet till 19.30 på onsdagar, men givetvis hade de ändrat öppettiderna.
Jag anlände en minut före stängningsdags men blev på nåder insläppt då jag lovade att ta ett snabbt varv på porslinsavdelningen.
Där hittade jag koppar av exakt samma modell som jag redan hade. Köpte en kopp för en femma, så nu är servisen komplett igen.
Man kanske skulle knata ner på lördag och köpa ett par till. Åtta kanske är bättre än sex. I varje fall när det gäller kaffekoppar...

Inga kommentarer: