måndag 9 maj 2011

I dont like mondays

I vanliga fall gillar jag måndagar, men denna måndag har varit lite väl händelserik.
Dagen inleddes med en koll av e-post. Hade fått mail från en tjej på ett förlag jag kontaktat för att fixa lite fler frilansjobb. Hon föreslog möte nästa vecka.
Jag svarade och gav henne några alternativa eftermiddagar. Förlaget ligger inte i Stockholm, så det krävs lite planering och resande för att jag ska kunna infinna mig.
Därefter kom en pressrelease om nya Bordershop i Rostock. Gjorde ett snabbt inlägg på resebloggen om det innan jag satte mig och randade bildtexter till ett knäck om turism i Malmö. Medan jag mailade bilder samt text från Malmö kom ett mail från Malmö Turism. Telepati eller?
Min kusin hörde av sig och vill hälsa på. Vi kom överens om att torsdag-fredag skulle passa bra. Sedan mailväxlade jag med Åke på Aftonbladets Levande Historia innan jag skrev en faktura till honom på överenskommet belopp. Givetvis ligger den kvar här på köksbordet. Glömde ta den med mig när jag skulle ut och handla ingredienser till köttfärssåsen jag avnjöt i afton.
Bordershoppens kille hörde av sig och berättade att det skulle bli en grand opening som jag skulle få inbjudan till. Tackade ja och mailade knäckförslag omgående.
Kollade sedan i almanackan och såg att det krockar med en grej i Polen. Men man får se vad tidningarna efterlyser. Det lutar åt Rostock i varje fall.
Ringde sedan gamle Okej-skribenten Jörgen Holmstedt och bad om bilder till boken. No problems. Han skulle scanna och maila i nästa vecka. Jörgen tyckte att jag skulle fixa ett kapitel med Ulf Malmros, regissören vars examensarbete var Elake Polisen. Jag ringde Malmros, men han är mitt uppe i ett filmprojekt och har inte en sekund ledig förrän i höst. Då ligger boken redan på diskarna.
När dagen gått över till kväll ringer mobilen. En promotionsnubbe som påminde om deras champagnefrukost i morgon. En grej jag redan tackat nej till.
Champagnefrukost? Jo, det är mig inte helt främmande, men inget jag springer benen av mig för. Lovade dock att infinna mig. Killen är trevlig och förmodligen rådde det en viss journalistbrist. Det får bli en slät kopp kaffe i morgon bitti innan jag drar iväg till storstan.
Därefter kollade jag mailen en sista gång innan det var dags för att fixa käk.
I inboxen var det kaos. Dels hade tjejen som jag skulle träffa i nästa vecka ändrat sig, så nu passar fredag denna vecka alldeles utmärkt. Min tålmodiga kusin insåg allvaret i det hela och köpte mitt förslag. Han kommer på torsdag och drar fredag förmiddag.
Dessutom hade en redaktör vidarebefordrat ett mail från en läsare som gått i spinn på att jag inte tänkt på miljöaspekten i ett reportage om tjänstebilar som publicerades för lite sedan. Började med att göra en halv pudel som jag mailade.
Sedan kunde jag äntligen fixa käk. Medan jag stod vid spisen ringde jag ett par bekanta, en inom bilindustrin och en inom miljöindustrin (om man nu får kalla miljö för industri). Fick en del fakta så när jag ätit klart skickade jag ett nytt mail till redaktören för bladet som publicerat mitt tjänstebilsknäck. Jag föreslår att hon ska dumpa insändaren. Annars riskerar hon att skapa en debatt som varken hon eller hennes tidning vill ha.
Men nu återstår resten jag tänkt fixa i dag. En bokrecension samt ett knäck om att åka spårvagn i Tallinn. Men det får bli en annan dag.
Mighty monday, eller hur?

Inga kommentarer: