lördag 19 januari 2008

Hemma igen

Mässan i Helsingfors var bra som vanligt. Träffade ett par herrar som nyss tagit över tidningen Affärsresenären. De har stora planer för bladet, vilket är kul. Den tidningen har inte varit någon höjdare förr, men med nytt blod lär det kunna bli något vettigt av den.
Vi diskuterade ett framtida samarbete, så det kanske kan bli något. Jag har en del idéer som jag tänker framföra i nästa vecka.
Träffade flera gamla bekanta, både finländska och svenska kolleger, samt massor av turistfolk. Fick kasta mig i en taxi mitt under Finnairs presskonferens så jag inte skulle missa båten till Tallinn. Resan med lyxiga Galaxy tog tre och en halv timme. Träffade en kärlekskrank finländare som skulle köpa sex när han kom fram. Jag fick ett telefonnummer av honom till en tjej han rekommenderade. Givetvis kastade jag lappen när han inte såg. Varför betala för sådant som är gratis?
Övernattade på Tallinks nya spahotell. Det var en läcker anläggning på lagom promenadavstånd från färjeterminalen.
Dagen därpå gick i arbetes tecken. Givetvis lyckades jag bli lurad av en taxichaufför. Resan till Volvos anläggning kostade 250 estniska kroon. Taxin tillbaka kostade hälften, men den var beställd av Volvos estnisktalande personal.
Passkontrollen i Frihamnen var borta. Jag hade det nya passet med för säkerhets skull, men behövde inte visa det vare sig i Tallinn eller i Stockholm. Skönt att slippa stå i de eviga köerna som gällde förr. Nu var det bara att knalla rakt ut i friheten.
Väl hemma kollade jag e-posten. Där låg en inbjudan till en resa med kort varsel. Ska anstränga mig lite på måndag och sälja in knäcket till någon tidning. Det handlar om några dagar i nordnorge i Hurtigrutens regi. Det är vackert däruppe så här års, så jag åker nog.

Inga kommentarer: