söndag 6 januari 2008

Nyttt pass

Ska till polisen i morgon för att fixa ett nytt pass.
De nitiska passpoliserna i Frihamnsterminalen, där färjorna från Baltikum angör Stockholm, gnällde på att mitt pass håller på att falla i bitar. Då detta var andra gången de påpekade detta, för mig osynliga faktum, är det väl lika bra att ordna ett nytt exemplar av denna lilla bok som är så nödvändig för att korsa andra länders gränser.
Konstigt nog är det bara just vid hemresan i Frihamnen som mitt pass inte varit acceptabelt.
Att resa in i andra länder har inte varit några problem.
OK. Jag har utsatts för korsförhör i Chicago, men skildes från Homeland Security med ett "have a nice visit in the USA" ringande i öronen. I Tel Aviv fick de frispel på mina tunisiska stämplar. Jag fick följa med in i ett rum där det vankades korsförhör samt visitering. PLO:s huvudkontor lär ligga i Tunis och Palestina är ju inte Israels bästa polare precis, så jag förstår deras agerande.
Trots dessa incidenter på resande fot har mitt pass aldrig ifrågasatts utomlands, bara i Sverige och just i Frihamnsterminalen, vid tillfällen jag återvänt till mitt hemland. Mysko...
För övrigt så ser inte jag vitsen med att pass överhuvudtaget ska finnas kvar. Alla har ett unikt fingeravtryck, vilket bör räcka som identifiering. Fingerprints används över lag i USA, där alla inresande registreras med fingeravtryck och porträttfoto.
Nåja, jag ska ta en tripp till Finland och Estland i mitten av månaden. Då de baltiska staterna blev med i Schengen den 21 december lär jag knappast behöva passet då. Jag tar med det ändå, för säkerhets skull.
Hoppas att oroligheterna i Kenya ska lägga sig snart. Jag har en resa dit i agendan. Ska ner och kolla på ekologiskt odlat te. Kan kanske bli ett knäck för När & Fjärran. Om det lugnar ner sig alltså. I och för sig så besökte jag Israel under brinnande krig, men där hade jag statens beskydd så det kändes lite tryggare än att dra till ett land som i värsta fall kommer att drabbas av inbördeskrig.
Men om situationen i Kenya stabiliserar sig så PASSar jag på att åka dit:-)
Med nytt pass!

1 kommentar:

Anonym sa...

Du e modig, du! Jag är pessimist och det vetefan om jag vågar åka även om det skulle lugna ner sig till mars.
Ska se om jag kan komma in till storstan snart så vi kan ta en fika.