lördag 8 maj 2010

Sportbladet fyller tio

Denna lördagsafton köpte jag som vanligt kvällstidningen Aftonbladet.
Den rosa bilagan Sportbladet fyllde tio och därför rörde det mesta av innehållet olika milstolpar i tidningens korta historia.
På ettan, som vi journalister kallar förstasidan, hade man en bild på tioårige Elias. En kille som föddes samma dag som Sportbladet. Elias har blivit Sportbladets näpna mascot. Han var med som omslagspojke när bilagan firade ettårsjubileum samt femårsjubileum.
För att ytterligare illustrera tioårsjubileet hade man ett uppslag med idrottande tioåringar, samtliga födda den åttonde maj 2000. Majoriteten av de tio kidsen spelar fotboll.
Visst är det näpet med barn som får vara modeller när en tidning som denna jubilerar.
Det är bara ett fel.
EN SPORTBILAGA SKA INTE VARA NÄPEN!!!
En sportbilaga ska drypa av svett och stinka av liniment.
Man ska förnimma odören från omklädningsrummet när man nått mittuppslaget.
Redan när man greppar tidningen bör man få känslan av träningsvärk.
Att bladet är rosa kan man diskutera. För mig är rosa en färg som förknippas med Dagens Industri. Alltså kostymklädda slipsnissar som på sin höjd svettas när de riskerar att få sparken. Men med de väl tilltagna fallskärmar sådana djur utrustas med numera är det väl ingen risk för transpiration i det läget...
Nåväl, när Sportbladet släppte sitt första nummer var mina intressen ishockey samt motorsport. Tack vare dessa rosa sidor, som jag läser med nöje, har mitt sportintresse utvecklats rejält. Nu läser jag med intresse om Zlatans äventyr i Sydeuropa, fuskande cyklister i Tour de France och om dopade finska skidåkare.
Däremot så måste Anna Andersson skärpa sig lite. Hennes rapporter från Formel 1-cirkusen är utomordentlig, men hennes uppgift är väl att bevaka all slags motorsport? F1 är i och för sig kungaklassen, men där finns inte en enda svensk förare. Det finns det däremot i dragracing. Många framgångsrika förare dessutom.
Jag är en av de tiotusentals svenskar som gillar dragracing. Jag har varit aktiv som tävlande, funktionär, sponsorsansvarig, presschef samt reporter både i tidningar och tv om denna eminenta motorsportgren. Om nu inte Annas tid räcker för att berika Sportbladet med dragracing så kan redaktör Karlsson alltid höra av sig till mig.
Detsamma gäller om Sportbladet behöver en vass krönikör.
Jag kommer som ett skott från Skanåkers puffra när Sportbladet kallar!

Inga kommentarer: