söndag 3 oktober 2010

Lördagsmix

Jag brukar oftast göra storkok när jag står vid spisen.
Då kan man portionsförpacka rätterna och frysa in. Enkelt att ta fram och mikra vid behov.
Då krävs det att man inventerar frysen emellanåt, vilket jag gjorde häromdan.
Hittade en bit oxfilé som legat ett tag. Synd om så rara ärtor skulle förfaras, så den hamnade i kylen för upptining och avsedd som lördagsmiddag.
Hittade också en omärkt plastpåse med en vit sörja i som hade en el bruna partier.
Erueka! Potatisgratäng. Perfekt till oxfilé. Påsen fick göra oxfilén sällskap i kylskåpet.
I afton landade filén i stekpannan och den brun-vita klumpen i mikron medan jag vispade ihop en bearnaisesås.
När den kulinariska treenigheten möttes på tallriken började jag ana oråd.
Det var inte potatisgratäng som skulle avnjutas i sällskap med oxfilé och bea.
Gratängen är uppäten sedan länge. Det rörde sig om en överbliven bit Janssons Frestelse som jag snodde ihop till nyår. Men vaddå, det gick ju ner ändå.
Lite överkurs med Jansson och oxfilé dock. Prinskorv hade varit ett lämpligare alternativ på sovel och bean hade man kunnat hoppa över.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Nämen Lasse. Man vispar inte ihop en bea, man slår ihop den.

LJ Media sa...

Jag fuskade och körde med pulverbea:-)