lördag 2 februari 2008

Vem kan man lita på?

Resan till Norge var helt ok.
Träffade en del nya bekantskaper samt en eldsjäl på Hurtigrutens museum.
Han lovade att fixa högupplösta bilder från förr, så jag äntligen kan göra reportaget om den norska riksettans historia. Har mailat en reminder men inte fått svar. Hoppas att de fixar bilderna. Knäcket är nästan färdigskrivet så jag vill helst inte kasta det i papperskorgen på grund av att gänget i Stormarknes inte håller sina löften.
Var ute med en RIB-båt och åkte i femtio knop i Trollfjorden. Det var en upplevelse för memoarerna. Vi fiskade i havet utanför Vesterålen och fick en sej som var meterlång. Vi filéade fiskfan och kokade den ombord. Färskare fisk har jag aldrig upplevt! Vi fick även tre uer, vad nu de heter på svenska...
Vännen Walter varslade om att han kanske är utomlands när jag ska till TUR-mässan i Göteborg. Tur att Internet finns. Hittade ett rum för 400 pix natten. Bokande in det för två nätter. Därefter surfade jag in på Malmö Aviations samt SJ:s hemsidor.
I fjol vann flyget. Det var billigare och snabbare. I år vann SJ. Andraklass från Stockholm Syd till Göteborg med X2000 kostade bara 95 spänn. Taget!
Hemresan blev dock dyrare. Jag landade på 652 pix, men då handlar det om första klass. Prisskillnaden mellan första och andra klass var bara 39 kronor. I första klass får man kvällstidningar, kaffe, frukt, dricka samt ett mål mat serverat så det var liksom inget att tänka på. Givetvis blev det första klass!
Att fixa ett par dagar i Göteborg under 1600 spänn inklusive resa och övernattning är bara guld.
Jag betalade 1100 i fjol, inklusive flygbussen, för sex timmar på mässan. Nu får jag lite mer tid att samla info och nya kontakter. Det är värt en femhundring extra, jag lovar.
Har även kollat Västtrafiks hemsida. Det lutar åt att jag köper ett rabattkort för en hundring. Då tar jag mig från Centralen till mitt boende, kan åka ner till city för att träffa en gammal redaktör jag känt i många år, ta mig till Tyska Turistbyråns mingelafton samt ta mig till Centralen när det är dags att lämna staden som saknar tunnelbana.
Men vad händer med norskarnas bilder? Hoppas att man kan lita på att de fixar de bilder de lovat. Kan man inte lita på en norrman, vem ska man då lita på?

Inga kommentarer: