söndag 20 september 2009

Kaffe

Morgonfikat är viktigt. Likaså eftermiddagsfikat och en kopp kaffe på maten, tycker jag. Då jag är singel och bor ensam köper jag hela bönor (Zoegas) och mal dem så jag alltid har färskt kaffe i Bodumbryggaren.
Men tiderna förändras. Sedan slutet av juli är det färdigmalt som gäller.
Fick bland annat ett halvkilo färdigmalt av Jenny i födelsedagspresent. Ett kaffe som är särskilt avsett för min typ av bryggare.
Samtidigt så kom polaren Roger och hälsade på. Han hade med sig tre halvkilospaket med kaffe. Två med hela bönor och ett med färdigmalt. Jag tackade och tog emot. Började med Rogers färdigmalda och förbrukade det. Har nu hunnit med halva Jennys paket och började se fram mot att återinföra ritualen med att mala själv. Men det får dröja ett tag till.
I dag, efter att ha besökt en mopedmarknad och plåtat en del (tack för tipset Flunkbuster och tack för liften Tore), gick jag till ICA och köpte kvällstidningen. Tjejen i kassan räckte över ett kuvert och undrade om jag ville svara på en enkät. Visst kunde jag göra det. Väl hemma öppnade jag kuvertet och kryssade i rutorna innan jag rev bort kupongen för den premie som jag kan hämta ut som tack för hjälpen. Gissa vad premien bestod av...
Ett halvkilo färdigmalt kaffe!
Det dröjer nog ett tag tills jag börjar mala själv igen. Får väl mala lite mer på bloggen i stället:-)

Inga kommentarer: