onsdag 27 januari 2010

HSB-utträde

I afton hade vi en extra årsstämma för att besluta om utträde ur HSB.
Det kooperativa bostadsbolaget har kostat mer än vad det smakat och sedan vi började diskutera ett utträde har HSB kämpat med näbbar och klor för att få behålla oss som medlemmar. Eller snarare att få ta hand om våra stålar ett tag till.
HSB har rätt att delta med en representant på våra möten. I dag kom tre!
En söt tjej började gaffla om alla fördelar med att vara med i HSB, men då jag började ställa besvärliga frågor blev hon svarslös och fortsatte med sitt ältande utan att svara ordentligt.
När vi till slut röstade behövdes inte ens någon rösträkning.
Förslaget om utträde fick ett rungande bifall, så jag är inte särskilt orolig inför stämma nummer två, som krävs enligt stadgarna.
Funderar på att erbjuda dagstidningen Metro ett knäck om hur det går till när man lämnar HSB.
Funderar också om HSB kan betyda Hemskt Snikna Bovar:-)
Det är ju så de beter sig.
Jag slår nog en signal till Metro på torsdag och erbjuder dem reportaget.
I morgon är det roligare saker på gång!

8 kommentarer:

Flunkbuster sa...

Kul för er...hoppas det går vägen....ni behöver säkert en totalförvaltare vad det lider som tar hand om er....då kan jag och mina kollegor (kolla på valvetab.se) stå till tjänst.....

LJ Media sa...

Vi har de senaste åren ersatt HSB med en annan förvaltare, ett annat ekonomibolag som fixar fakturering och annan koll samt fastighetsskötare genom den nya förvaltaren.
Men kom gärna med en offert på totalentreprenad så tar jag det på nästa styrelsemöte.
Det enda vi numera får av HSB är en tidning samt möjlighet till juridisk hjälp samt utbildning.
Det kostar oss 80 000 om året. Vi får samma tjänster förutom tidningen hos Fastighetsägarna för 4 500. En viss skillnad...

Flunkbuster sa...

Ni har gått från en "tomteverkstad" till en annan tycker jag mej kunna utläsa av dina inlägg...Fastighetsägarna, jojo, jag säger ingenting så har jag ingenting sagt...
Förfrågningsunderlag för totalförvaltning finns på vår hemsida....eller så mejlar du uppgifterna om er förening direkt till mej. förnamnpunktefternamnsnabelavalvetab.se

LJ Media sa...

Vi har fyra niovånings punkthus samt en butikslokal. Totalt 180 lägenheter. Fem stammar i varje hus. Vi håller på med ett stambyte som är klart till sommaren och har inga större renoveringsbehov kvar. Men det blir väl nya portar, lite mer ekonomisk belysning och sånt framöver...

Flunkbuster sa...

Kul att det fräschas upp lite grann, sånt uppskattas alltid.
Beträffande den låga summan som de nya förvaltarna fakturerar så ingår troligen bara en månadskontroll av undercentralen och en månatlig avläsning. Allt annat kostar extra.
Det är vad jag tror.
Kolla undercentral och läsa av kan ni göra själva, det är inte så svårt.
Det är ganska vanligt att en del föreningar har Fastighetsägarna springande i undercentralerna pga något avtal som egentligen inte behövs.
Vi t ex gör avläsningarna, ser till undercentral och annan teknisk utrustning och sköter också allt annat på kåkarna + den kamerala biten, felanmälning mm, så varför ha deras onödiga avtal? Onödig kostnad om jag får säga....
Nä, in med oss istället så det blir lite ordning på torpet :-)

LJ Media sa...

Jag tog upp er på styrelsemötet i kväll.
Vi avvaktar till stambytet är klart, men givetvis får du komma med en offert.
Vi ska se över alla avtal senare.

Flunkbuster sa...

Säg till om ni behöver hjälp med något så står jag till tjänst.
OVK, Radonmätning, Brandsäkerhet, Styr & Regler, VVS eller räkna på någon uppfräschning, renovering eller nybyggnation.
Mina resurser är outtömliga ;-)
Oj, vad mycket reklam det blev nu då :-)

LJ Media sa...

Ska förmodligen träffa vår vice på söndag. Då visar jag honom vår dialog. Den som lever får se:-)