lördag 30 januari 2010

Miljövänligt

Missförstå mig rätt nu!
Jag är ingen miljöivrare av det slag som enögt bannar bilister och flygresenärer samt köper utsläppsrätter för att döva sitt dåliga samvete.
Men jag drar mitt strå till stacken genom att källsortera, åka kollektivt när det är möjligt samt att använda benen för det mesta.
I går gjorde jag en laddning korv stroganoff. Tre portioner blev det. Bra att ha och enkelt att köra i mikron när man blir sugen.
Som vanligt kollade jag inte kokboken utan tog allt på en höft.
400 gram falukorv strimlades, två gula lökar hackades, i med rubbet i traktörpannan och brynte lätt.
Därefter hällde jag på en halvliter mjölk (ungefär), tryckte i en tub tomatpuré och vred ett tjugotal varv på pepparkvarnen.
Upptäckte att jag nog haft i lite för mycket mjölk, så det fick koka ihop ett tag.
Efteråt var spisen rödprickig av all tomatmjölk som skvätt ur pannan.
Allzå - projekt rengöring av spis var dagens prio.
Tog en scotch brite-svamp, blötte den och upptäckte att tomatröran faktiskt försvann utan att jag använde rengöringsmedel. Det var bara att ta en sväng med trasan efteråt. Erueka!
Ren spis utan att behöva klimatkompensera. Toppen!

6 kommentarer:

Bitte sa...

Små, små bäckar....

Två bloggar du gärna får lägga in i din blogroll:

http://storabokbytardagenimariefred.com

samt

http://mariefredsmamman.wordpress.com

LJ Media sa...

Nu ligger de där. Ska följa ett tag och gillar jag dem får de ligga kvar.
För övrigt var det kul i onsdags. Uwe och Susanne från Tyska Turistbyrån var där. Likaså Emelie och Björn S på Resflex. Och en massa andra kul människor. Häng med nästa gång jag går dit. I slutet av mars tror jag...

Bitte sa...

Tack, Lasse!

LJ Media sa...

Det var så lite så...
Jag såg för övrigt att någon lustigkurre hade pillat lite på en vägskylt här i trakten. Det hade stått "Täck lasset" men nu står det "Tack lasse".
Jag är oskyldig till det ingreppet, men ler stoort när jag passerar den:-)

Bitte sa...

Du måste fotografera den!

LJ Media sa...

Var iväg idag för att fotografera skylten. Vägverket hade varit där och rättat till den. Typiskt!