torsdag 14 januari 2010

Lagom kallt

Nu har kvicksilvret lagt sig på runt tio minus. Ganska lagom tycker jag.
Tvättade understället och la undan det i väntan på bistrare tider.
Värsta kyla jag upplevt var för ett par år sedan.
Jag hade varit på mässa i Helsingfors och stod i taxikön för att dra vidare till hamnen och Tallinn. Kollade en sån där elektronisk termometer som skvallrade om att det var 28 grader kallt. Men det skulle bli värre...
Dagen därpå vaknade jag i ett gnistrande kallt Tallinn. Det rykte ur havet på grund av temperaturskillnaden. På kvällen var jag ute en sväng med några ur rederiet Tallinks ledning. När jag skulle gå hem till hotellet kände jag att det nog var bäst att ta det långa benet före. Kylan kändes in i märgen, trots underställ, mössa, halsduk och handskar.
Nästan framme vid hotellet såg jag en sån där påpasslig termometer. Minus 36 grader!
När jag kommit in i goa värmen fick det bli en varm Lumumba att tina upp inombords med.

5 kommentarer:

Bitte sa...

Då var jag med! Shit, så kallt det var i taxikön - brrrr. Har aldrig varit med om sån kyla, varken förr eller senare.

LJ Media sa...

Jo, det var hemskt. Du var väl med till Tallinn oxå?

Bitte sa...

Japp.

Förresten, lägg in en länk till din reseblogg bland de andra blogglänkarna!

LJ Media sa...

Fixat. Men den visar inte rätt antal inlägg. Jag uppdaterar den rätt ofta men det påstås att senaste inlägget var för fyra dagar sen.

LJ Media sa...

Tack för tipset förresten...