måndag 25 oktober 2010

Recensionsexemplar

Med det skrivna ordet som yrke läser man också väldigt mycket.
Man måste göra research inför olika knäck och en del går det inte att intervjua sig till. Man måste ta reda på fakta.
Jag är inget undantag när det gäller den regeln.
Jag läser även underhållningslitteratur som jag recenserar i ett par olika tidningar.
I dag kom ett recensionsexemplar från ett av de större förlagen.
Det skilde sig markant från hur det brukar se ut.
Vissa mindre förlag stämplar rec-exen med en röd stämpel så att det ska synas att boken inte är köpt i handeln.
Varför?
Det kan man undra. Möjligen för att man inte ska kunna springa iväg till närmaste antikvariat och sälja en nyutkommen bok och få en slant för den.
Löjligt. Jag har aldrig sålt ett enda rec-ex. De jag inte får plats med hemma, men tycker är läsvärda ger jag bort till någon som förtjänat den.
Boken som kom idag saknar stämpel, men har en annan detalj som sticker ut.
Boken är signerad av författaren.
Det har jag aldrig råkat ut för tidigare.
Just den här författaren är lite speciell, därför tänker jag hålla hårt i boken.
Den kommer aldrig att ges bort eller lånas ut. Den stannar hos mig!
Snubben som har haft vänligheten att sätta sin namnteckning i boken heter Keith Richards och boken handlar om hans liv.
Nu ska jag börja läsa den gamle rockikonens minnen om allt från barndomen och framför allt, om de rullande stenarnas eskapader jorden runt!

Inga kommentarer: