måndag 18 april 2011

Många ägg blir det

Så här i påskveckan (frimåndag kallas den här dagen) hittar man massor med värdelöst vetande om den kommande helgen.
Tidningen Hälsa påstår exempelvis att vi svenskar sätter i oss sex miljoner ägg i timmen under påskafton.
Man ska ju inte tro på allt man läser i tidningarna, så jag räknade lite på det där.
Om vi förutsätter att vi är nio miljoner svenskar och att alla äter ägg under påskaftonens samtliga 24 timmar så blir det 18 stycken ägg per skalle.
Undrar hur många som skulle få åka ambulans på grund av kraftigt förhöjda kolestrolhalter eller ren fettchock om den siffran stämmer.
Okej då, vi räknar lite mer sansat. Att vi äter sex miljoner ägg per timme under de 16 timmar som är vår vakna tid av dygnet. Då blir det tolv ägg per skalle.
Själv brukar jag få i mig tre-fyra stycken. Vem käkar de åtta-nio som finns kvar av min andel?
I morgon är det fettisdag. Då ska jag försöka äta så magert som möjligt:-)

Inga kommentarer: