torsdag 28 april 2011

Surrealistisk dag

Gick upp halvtidigt i dag. Skulle infinna mig i Värtahamnen klockan 10.45 vilket jag också gjorde. På vägen dit hann jag ikapp P, en redaktör jag känner. På gående fot berättade jag storyn om hur Mumintrollet hamnade i finkan för henne. P garvade och gav ett halvt löfte om att jag kan få skriva det knäcket för hennes tidning.
Därefter serverades en Metropolitan ombord på Silja Symphony samtidigt som vi fick lite info om New York, Las Vegas ch om TallinkSilja.
Sen tog Erkki över. Erkki Rintala är Östersjöns okrönte kung gällande viner. Han prenumererar på priset som årets sommelier och nu hade han sammansatt en trerätters lunch med utvalda viner. Jodå, det gick ner! Fick även en pratstund med Janis, rederiets marknadsdirektör. Vi ska höras om ett par veckor och dra igång ett litet projekt som jag lär rapportera mera om på bloggarna.
Efter besöket ombord drog jag vidare till Sveriges Radio för att hämta min deklaration. SR:s ekonomichef hjälper mig att deklarera. Själv har jag noll koll på hur sådant funkar, men det bästa är ju gott nog. Tack, Hägge!
Drog vidare med bussen till Slussen för att ta T-banan till Farsta och sedan bussen hem. På T-banan visade det sig att de hade driftproblem och skulle bussa passagerarna mellan Medborgarplatsen och Sandsborg. SUCK! Pallade inte. Ändrade mina planer och bytte T-banelinje. Ringde polaren Roger och föreslog en öl på Valla Torg i Årsta i stället. Roger accepterade och anlände ungefär samtidigt som jag till uteserveringen.
Efter ett par öl, vi hade just fått in ett par nya, rammades bordet av en permobil. Bordet släpades en bit, allt jag hade i kassen som jag fått med mig från TallinkSilja var genomblött och den generade stackaren med permobilen som löpt amok skämdes nog rejält. Det var nämligen inte hans fel. Gasen hade låst sig på full rulle.
När vi sitter och njuter av våra sista öl ringer Foto-Hagen. Kanonbra. Vi fick till det sista som behövs gällande min nästa bok. Hagen fixar bilderna, sedan blir det elektronisk kontakt med tryckeriet i Estland. I augusti blir det fest. Releaseparty!
Sen fortsatte vi hem till Roger. Vin, käk, kaffe och whiskey. Tack Roger och Monika!
Väl hemma, långt senare än planerat, fanns ett brev på dörrmattan. Öppnade kuvertet och såg ett meddelande från BUS. Alltså Bildkonst Upphovsrätt i Sverige. De rapporterade att jag skulle få 2 700 spänn på kontot från dem. Bara för att jag haft en del bilder publicerade i olika tidningar år 2009.
Detta var verkligen en surrealistisk dag då allt hände, men med ett bra slut!

Inga kommentarer: