torsdag 13 december 2007

Julstämning

Hela lägenheten doftar av nygriljerad julskinka!
Det är en tradition att just så här på lucia tjuvstarta julen med en skiva skinka på julknäcke med skånsk senap som tillbehör.
Tysklandssvängen var trevlig. Fyrstjärnigt hotell med en wellnessanläggning intill är aldrig fel. HanseDom som wellnessanläggningen heter bjöd på massage samt bad och bastu för dem som ville. Massagen var underbar. Jag hopade dock över badandet. Mina hörapparater gillar inte närkontakt med vatten. Jag kan dock rekommendera stället. Dorint Hotel i Stralsund är mysigt och ligger bra till ganska nära huvudvägarna. Vill man in till själva stadskärnan kan man gå dit på en halvtimme. Varuhuset Citti där man köper god och billig tysk wurst, öl och schnapps ligger alldeles intill.
I norra Tyskland finns det en hel del smarriga ölsorter. Jag drack nog för många Bitburger samt den lokala Stralsunder vilket jag noterade när jag ställde mig på vågen i morse. Skit samma, nu är det vardag igen och man får väl jobba bort några kilon före jul. Jag har den egenskapen att jag kan flexa ganska rejält när det gäller vikten. Jag kommer dock fortfarande i samma par jeans jag köpte för tre år sedan. Finns det någon annan 40-plussare som kan skryta med det?
När jag kom hem med tung resväska (tog taxi från centralen p.g.a. en del turboshopping av billigt vin samt lite brun rom att spetsa glöggen med) låg det en trave post på hallmattan. Inboxen i datorn var också ganska späckad.
Vännen Göran på Proffs hade skickat ett snailmail med ett reportageförslag som han vill ha till sin tidning. Deadline den 25 januari så det är ingen brådska. Ringde honom och accepterade samt föreslog en annan grej som jag skriver i morgon.
Tony på Etablering Utomlands hade både ringt samt mailat.
Han vill ha ett helt gäng knäck. I och för sig korta notiser, men de är ju jobb de också.De släpper ju sin papperstidning framåt våren, så i morgon ska jag ringa Magnus som producerar bladet och stämma av innan jag sätter i gång.
Efter en heldag i telefon och framför datorn (skrev resereportaget från Baltikumresan jag gjorde förra helgen) tog jag en långpromenad med grannen och vännen Tore.
Landade på Coop i Stuvsta och köpte julskinka och nästan allt jag behövde för att få till den på mitt eget sätt. Väl hemma såg jag att ströbrödet var slut så det blev en prommis till ICA där jag fick tag på denna mycket viktiga ingrediens.
Nu när doften av nygriljerad julskinka lagt sig över mina domäner kom jag på att det var ett tag sedan jag bloggade. Den här bloggen börjar mer och mer likna en dagbok. Jag kanske skulle börja profilera mig och välja ett ämne som jag skriver och tycker till lite mer om. Vad tycker ni? Och vad ska jag då stirra stint på? Kom gärna med förslag!

Inga kommentarer: