tisdag 25 december 2007

Stress och frossande

Jag sköter inte den här bloggen särskilt bra. Hoppas att du som läser den har tålamod med det i varje fall. Ett inlägg i veckan är något för lite, men veckan före jul har varit hektisk!
Jag har levererat till Volkswagen Magasin, skrivit en grej åt Proffs (som iofs saknar bildtexter hittills), fixat klart en faktaruta till Reseneären, haft kusinbesök (två övernattningar, både i antal nätter och individer, han hade hunden med sig), slagit in paket, skrivit julrim, bjudit kusinen på frukost, ena dagen på Hilton, den andra hemma (julvört med senap och julskinka), lirat kort med polaren Eric och mycket annat.
När kusin Peter och jag softade med varsitt glas vin i fredags kväll knackade det på dörren. Det var ett blombud som kom med den största julgrupp jag sett på länge. Det var en julklapp från Hagen Hopp, en fotograf jag jobbat med i många år. Faan, tänkte jag, som inte ens skickat ett julkort till honom. Som tur var så visade det sig att anledningen till hans generositet var att jag skrivit en krönika i Bumsen, BMW mc-klubbens tidning som han är redaktör för. Jag brukar vara ideell i såna sammanhang och gjorde jobbet gratis. Det mindes Hagen. Sånt värmer!
På grund av julgruppens storlek förpassade jag den hem till föräldrarna. Jag har inte ens julgran hemma. Så är det med compact living. Men vaddå, jag har hellre en hyra man kan samla tomburkar eller kundvagnar till än en massa utrymme man inte använder och som kostar skjortan, brallorna och lite till...
Julafton blev kul och soft. Vi samlades hos föräldrarna, åt tills magarna stod i fyra hörn, speedade upp julklappsutdelandet medan vi slötittade på Kalle Anka, lirade kort, umgicks, åt ännu mer och sånt där. Extra av allt, liksom.
Jag behövde nog den här julaftonen för att ladda batterierna. Redan nu, i skrivande stund har jag en massa måsten hängande över mig. Ska gå ut med Hägge (Sveriges Radio) och Markku (Seriegalleriet) i morgon kväll. Innan dess hoppas jag att hinna träffa Fadde som vill göra en del tillägg i boken och hoppas hinna skriva de kapitel som han vill få till som läsarbonus innan mellandagarna.
Jag har lovat min gamle kompis Uffe att hälsa på i hans ganska nya kåk också. Jag köpte en trägiraff i Durban som är vikt åt honom, så det lutar åt ett besök hemma hos honom och Lotta som hans sambo heter. Det ska också fixas nu i helgen eller mer troligt, i mellandagarna.
Sen är det dags för nyårsfirande. Vad som står på programmet då har jag ingen aning om. En del polare vill att vi drar till Borlänge och åker skidor. No way för min del. Skidor kan de som gör lumpen uppe i Boden hålla på med. Inte jag! Kan tänka mig en fondue i glada vänners lag, även om en sådan nyårsmiddag straffar sig. Får väl lägga in några nya måsten i form av motion och späkning på det nya året för att betala av för frossandet:-)

Inga kommentarer: