tisdag 11 mars 2008

Singelresande

Fick en idé för några år sedan. Jag skulle göra ett reportage om hur det var att resa som singel.
Bestämde mig för att Tunisien var ett lämpligt mål, så jag kontaktade Tunisiska Turistbyrån för att checka möjligheterna. Att utge sig för att vara turist och sedan arbeta som journalist kan vara vanskligt i vissa länder, därför ville jag försäkra mig om att det var okej att jag åkte ner med syftet att jobba.
Resultatet blev i stället att tunisierna bjöd in mig till en visningsresa. Den resan var väldigt uppstyrd. Vi slussades in genom diplomatingången för att vi skulle slippa köerna vid passkontrollen i Tunis, en bekväm fyrhjulsdriven bil väntade vid flygplatsen, vi bodde på fina hotell och vi fick se nästan hela landet. Resultatet blev en artikel i miljonärstidningen Connoisseur.
Tanken om att ta en singelresa kvarstod dock. Framåt hösten samma år bokade jag in mig på en tvåveckorsresa till Turkiet med lågprisbyrån Detur. Sista-minuten och enkelrumstillägg. Fick även betala tillägg för att försäkra mig om att komma till den destination jag önskade, staden Alanya som är en turkisk pärla. Väl framme kollade jag Deturs katalog och såg att tilläggen gjort resan 300 spänn dyrare än om jag bokat till ordinarie katalogpris. Jag trodde att sista-minuten skulle vara ett lågprisalternativ men det stämde inte. Påpekade detta vid hemkomsten. Tror ni att Detur reglerade skillnaden? Icke!
De två veckorna i ensamt majestät blev dock behagliga. Ville jag ha sällskap var det bara att bege mig till närmaste bar med storbilds-tv och kolla turkisk fotboll. Fotboll är en sport som man får nya vänner av. Kvällen då Alanyaspor, det lokala fotbollslaget klättrade upp i högsta divisionen kommer jag aldrig att glömma. Vilken fest! Blev bjuden på raki och det lokala ölet Efes på dolmusen hem till hotellet av mina nyfunna vänner. Resan var så trevlig att jag skippade reportageidén om singelresande. I stället gjorde jag en grej om de gamla fina amerikanska bilarna som fortfarande rullade i trafiken. I dag har den turkiska ekonomin fått ett rejält uppsving, så numera är gammelbilarna mer sällsynta. Däremot har jag aldrig sett så många nya Cadillac Escalade som på flygplatsen i Antalya när jag var nere för något år sedan.
Nästa singelresa bär av redan i morgon, men blir ganska kort. Göteborg, here I come!
Du som vill ha tips om hur man reser ensam till hyfsade priser kan surfa in på Aftonbladets resesidor där det finns en bra artikel som belyser det ämnet. Kolla in på http://www.aftonbladet.se/resa/article429480.ab så får ni veta mer.
Kolla även in tidningen Lustjakt som kommer ut veckan efter påsk. Där har jag ett stort knäck om hur man seglar i Västindien. Det kan man göra både ensam och i större sällskap och det blir ett minne för livet!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lasse, lever du? Eller är du på jorden-runt-resa?

LJ Media sa...

Jo, jag lever. Ska väl ta och blogga lite nu då. Tack för påstötningen.