söndag 27 juli 2008

Soligt på Mantorp

Efter två års frånvaro var man äntligen tillbaka på Mantorp Park.
Solen sken, lite för häftigt. 120 Fahrenheit i solen och skuggiga platser är lätträknade. 99 Fahrenheit är 37 Celsius, så det var väl 40+, precis som min ålder:-)
14 Top Fuel Dragsters, det största startfältet i Europa någonsin, krigade om åtta platser i elimineringen. OK, Knutte Söderqvits bilar (har ingen järnkoll på hur många han hade med sig) var väl inställda efter leasarnas plånböcker och Knuttes godtycke, men resten... Oj-oj-oj!
Min kompis, Jöran Persåker som driver reservdelsbutik i Åkers Styckebruk hade flera ur den svenska eliten i sitt crew. Det räckte till en fjärde kvalplats. Min bekant, legendariska Monica Öberg från Piteå hamnade tyvärr utanför stegen.
Regerande europamästaren och tv-kändisen Urs Erbacher från Schweiz laddade stort, liksom mannen med nu gällande europarekord, engelsmannen Andy Carter.
Jöran blev utslagen i semi av Andy som även förpassade Erbacher till trailern efter en final där schweizaren tappade fästet och därmed gav bort segern till England.
Urs hade väl räknat med bätter fäste och tajtat upp kopplingen för mycket. Så kan det gå. I lördags kollade vi på storbilds-tv vid Urs trailer. Den svenska versionen av Discoverys program om himself sändes direkt och det var rätt kul att stå intill mannen som just då syntes i tv.
Påminde honom om den allra första intervju jag gjorde med honom inför en kamera som tar rörliga bilder. I mitten av 1990-talet var jag inblandad i några produktioner av köpvideo med dragracing i fokus. Det var innan jag gjorde min tv-serie för Viasat Sport.
Han kom ihåg och bjöd på en kall öl.
En annan kul grej var att bekantingen från Pargas, Finland, Richard "Nixxon" Sundblom helt otippad vann Pro Stock. Nixxon tog starten och hans motståndare, Michael Malmgren drabbades av däcksvibrationer.
Kuligast var att återse alla tjejer som man har träffat i motorsportens skugga. Det blev en vänskaplig kram och lite snack om gamla tider med Monica Öberg, en del blabb med Pia, en HD-tjej som skulle kört nitro Funny Car på 1980-talet. Hon driver nu ett företag som pysslar med livslust (se www.livslust.nu) men kör fortfarande HD.
Däremot undrar jag fortfarande vem "mystiska damen" var. En rätt så tjusig tjej som kommer fram och hälsar hjärtligt med stora kramen. Vi snackar en stund. "Vad gör du nu för tiden" och liknande klyschor, men jag kan inte för mitt liv placera henne. Frustrerande!
Sen ser jag henne i samspråk med några andra av "brudarna på Mantorp" men det skulle aldrig falla mig in att fråga de andra tjejerna om mystiska damens identitet. Då skulle ju hon få veta det inom den tid ett sms tar att komma fram och sen är man bortgjord. Får väl se om jag träffar henne nästa år...
Shit. Nu kom jag på vem hon är. Jo, vi lär träffas igen. Med all säkerhet!
Inga fler detaljer!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hmmm.... den där tjejen låter som en "vargarm". Dvs när man hamnar hos nån på kvällen, vaknar på morgonen och bara vill försvinna. Den andra personen sover sött på din arm och du blir så desperat att komma därifrån att du biter av dig din egen arm för att inte väcka sängkamraten. Eller har jag kanske fel....?

LJ Media sa...

För att citera en viss Uggla: "Jag drar den där om squash, den går hon på förstås, sen är jag av med ...... breve":-)