tisdag 22 juli 2008

Statistiken ljuger väl aldrig?

Vi hade ett par härliga dagar i Riga.
Schysst hotell, billiga restauranger och massor av upplevelser som jag sedan skrev om i min artikel för den där resetidningen som jag avslöjar när knäcket är publicerat.
Riga är en stad som står under ständig förvandling. Flygplatsen har fått en rejäl ansiktslyftning och från det att vi landat tills vi passerat tullfiltret tog det bara tio minuter. Tyvärr så hade vi missat bussen till city med fem minuter. Vi tog en öl och varsin Rigabalsam i baren medan vi väntade på nästa buss. Drygt 40 pix för en stor öl och lokal nubbe på en flygplatsbar är helt okej. På Arlanda kostade enbart ölen 69 spänn!
Polaren Jocke ringde i morse. Han ville att vi skulle ta en tripp till Mantorp för att kolla dragracing i helgen. Jodå, det blir så. Hittade ett ledigt rum på Frimurarhotellet i Linköping och beställde pressackrediteringsansökan som postades tidigare idag. Mantorp har lite ålderdomliga metoder för sin mediehantering, liksom. Ringde runt till olika medier om en reportageidé från Mantorp. Fick nej av tre och kanske av två. Besked i morgon från den ena och besked i nästa vecka från den andra. Sen hoppas jag att kunna göra en grej om själva rejset i Motor-Magasinet, men de har semesterstängt och chefredaktören kör med avstängd mobil när han är ledig. Klokt!
Sen var det statistiken. Såg en tänkvärd insändare i Aftonbladet idag. Folksam hade presenterat statistik om var de säkraste och bästa bilförarna fanns. Stockholmarna hamnade långt ner på listan. Gotlänningarna låg i topp. För några dagar sedan kunde man läsa att gotlänningarna är flitigast representerade i rattfylleristatistiken, nästan dubbelt upp mot 08:orna. Folksam har även presenterat statistik på vilka som kör de sämsta och mest trafikfarliga bilarna. Gissa vilka?
Jodå, Gotland vann även här. Ska man tolka statistiken så innebär det ju att den bästa föraren ur trafiksäkerhetssynpunkt är en full gotlänning som kör en rishög utan bromsar...

18 kommentarer:

Anonym sa...

Bra LJ. Jag har alltid varit livrädd på Gotand.Inte nog med deras fulla bilister, de kan inte lira Keno heller!
Kul blogg, vi jobbar vidare på Tysklandsidén.
Smyger ner med familjen till Alanya den 9 aug. och är hemma igen runt den 16:e
Höres.
o´johan

LJ Media sa...

Det är lungt o´johan. Vi fixar Tysklandsgrejen. Ha det så bra i Alanya. En fin stad med massor av hamam. Testa gärna en börek i den lilla byn halvvägs upp till borgen.

Flunkbuster sa...

Sko-Uno dragfestival som det hette förr var ju en begivenhet som man absolut inte ville missa för allt smör i Sverige.
Numera är det inte lika mycket "drag" på sidan om banan som under den tid då jag och mina raggarkamrater (ca 100 st) från Åland invaderade D-Läktaren på finaldagen varje år, ofta bärandes på några lådor Koskenkorva, lådor vars innehåll sedan inmundigades under högtidliga former.
Veidec-Festival som det numera heter är inte riktigt samma sak, det mesta festandet är ju borta!
Jag var ner senast -06 och det var nog kanske sista gången.
Men tiden mellan 1979-89, det var tider det.
Jag kollade förresten i startlistorna och "Buddah":s son Kevin kör juniordragster där nere i helgen, så du lär säkert träffa på den gamle "dragracingikonen". (Ålandstidningen kallade visst Budda för Dragracingikon i ett reportage om sonen häromveckan)

LJ Media sa...

Flunkbuster, SkoUno var en höjdare!
Jag minns Ålandsgänget som åkte ner och festade loss för taxfreepriser.
Sundkvists Buss fixade väl resor ner emellanåt?
Själv hade jag förmånen att jobba som funktionär och senare skriva om racet i tidningen Bilsport.
Jag jobbade även som huvuddomare på ÅHRA:s race utanför Mariehamn i flera år och fick många nya kompisar bland de Åländska raggarna. Minns ett tillfälle då jag diskvalificerade Buddha när han korsat mittlinjen. Jag bodde hos honom och han blev väl rätt så sur.
Men när jag förklarat att alla visste att vi var polare och att jag just därför var tvungen att diska honom för att slippa skitsnack blev det lungt. Vi delade en flaska whisky den kvällen.
Året därpå slog han ut Moje Holmberg i finalen och blev Ålandsmästare. Gissa om vi firade på Arken den kvällen! I år lär det vara 14 Top Fuelers på plats och det vill jag inte missa! Har flera kompisar i den klassen och var med som dokumentatör i Peter Lantz team på Europafinalen på Santa Pod 1993. Fan det är ju 15 år sedan. Tiden går!

Flunkbuster sa...

Bussar ja, jag åkte ibland med MK Härmans gamla buss.
Det var en mattsvart gammal buss som vi hade mycket roligt i.
Svensson, Khadaffi, Luma, Patt-Fia och alla de andra som inte hade råd eller lust att köra ner med egen bil.
Såg förresten att Bosse Nylund ska tävla i år igen, han måste väl vara pensionär snart.

LJ Media sa...

Jo, Bosse Nylund med Mustangen lär vara lite till åren:-)
Den Ålänning, förutom Buddha förstås, som jag hejat mest på är Holger Karlsson. Jag gillar mest MoPar så Holgers blågula Eckerölinjesponsrade slagskepp var helrätt tycker jag.
Hoppas att han gör come back.

Flunkbuster sa...

Ha-ha, "Skit-Holger" var min favorit oxå! (Om någon undrar varför han kallades som han gjorde så var det för att han körde slamsugningsbilen)
Den bilen köpte han nyckelfärdig i staterna av Don Little om jag inte minns fel. Var det inte en Cuda?

Flunkbuster sa...

Dragracingbilen alltså, Inte slamsugningsbilen. (förtydligar Flunkbuster)

Flunkbuster sa...

Appropå Santa Pod.
Precis i början av 70-talet hade min gamle kompis "Pet i näsan" inköpt en sprillans Pontiac Trans Am från USA och som naturligtvis topptrimmades till max i hans verkstad i Sundbyberg. (Ungefär 700HK klämde han ur den)
Enligt ryktet var just den bilen den första Trans Am:en som kom till Europa.
Engelsmännen hade hört ryktet om den svenska Pontiacen och ville gärna se den "live, in action".

"Pet i näsan" blev därför inbjuden till Santa Pod och fick en gratis start i Stock-klassen på köpet.
Han åkte över med färja från Göteborg med ett gäng glada gossar och väl framme i Hull behövde de växla till sig lite engelska pengar.
Efter en mardrömsfärd i staden, (där alla andra bilar tydligen körde på fel sida)
hittade man en bank och man körde då helt enkelt upp på trottoaren och parkerade framför ingången till banken.
En annan polare ( Uffe Från-åkt) som var medsom chaufför berättade att polarna gick in i banken för att växla pengar.
Samtidigt kommer en engelsk polis, (en sån med den löjliga kasken på skallen) han knackar på rutan till förarsätet där min kompis satt och undrade varför han parkerat så illa och om han inte skulle ta och flytta bilen.
Polaren Uffe blev lite nervös och hans skolengelska var kanske inte den allra bästa så han sa till polisen:
"This will only take a minute - Sir. We are just now robbing the bank!"
Jävlar vilket liv det blev på polisen, han höll nästan på att svälja visselpipan!
Vad som hände sedan berättar jag inte nu, men "Pet i Näsan" vann Stock-klassen på Santa Pod det året!
Ursäkta LJ att jag tar upp sån plats i din blogg (men jag har ju så mycket som borde berättas, kanske i bokform ;)

LJ Media sa...

Flunkbuster. Kul story från Santa Pod med bankrånet! Kallades banan Santa Pig när du var där? Jag minns skitlukten när jag var över med Cronqan på 1980-talet. Banan är bättre idag.
Skit-Holger blev omnämnd i ett reportage jag gjorde i 4 Wheel Drive om Buddha och hans firma Rebell Rör. Holgers bil var en Roadrunner om jag inte missminner mig. Du får gärna ta plats på min blogg. Du verkar vara en kul kille som varit med om en del:-)

Flunkbuster sa...

RIP Crockan! Corvetternas kung!

LJ Media sa...

Jobbade med Cronqan från 1985 ungefär. Jag fixade sponsorsavtalet med Armén och var med från tiden med den fula rosa Chevellen.
Har ett par signerade bilder på hans bilar hängande på kontoret. Likaså dödsannonsen. Han var väldigt hemlig om sin cancer. Vi rök ihop på Orsa stadshotell sista sommaren han levde. På köpvideon som jag gjorde om Nrdic Pro Street Cup ser man att han inte var sitt rätta jag. Innan cupen var färdigkörd avled han efter en semester i Finland. Jag talade in en dödsruna i filmen och skrev en i Bilsport. Ett trist slut för en glad gamäng. Kul att du minns honom!

Pangbruden sa...

Ha t o m jag har varit på Mantorp en gån gi min ungdom.. min första pojkvän var en riktig bilfreak idag är han VD på maskinleverantörerna.. då var han militär.. hur som helst i en Camaro ss-69 grön metallic med guldstripes for vi iväg och njöt av dragsters och funnycars.. jag var helt såld.. Ljudet, dånet ja allt!

KP har tävlati Riga btw.. en stad han gärna återvänder till

Pangbruden sa...

På den tiden läste jag bilsport..;-)

Pangbruden sa...

LJ hör av dig om ni kommer hit! Lördag den 2 augusti är jag upptagen..kompisar ska gifta sig. Men söndag är jag fri som fågeln..ja även fredag innan.. Och bok vill jag ha minsann:-)

LJ Media sa...

Pangis, den som en gång upplevt Top Fuel på nära håll glömmer det aldrig!
Försöker påverka min kompis som var med i Riga att vi sticker till Örebro lördagen den 2/8 och att vi stannar kvar på nåt hotell för att kunna festa lite på lördagen. Om jag lyckas övertala honom och att hans kvinna ger honom ledigt så passar det jättebra att ses den tredje.
Jag återkommer i veckan.

Anonym sa...

Oj, här var det en livlig trafik:-) Själv har jag lyckats fulansluta mig för en stund - prisa de trådlösa och oskyddade nätverken! Det är precis lagom varmt och soligt här i Palma. Kanske kan floden av rosévin vara en förklaring? Idag har jag en mellandag efter en torrhostenatt och har legat i soffan mest hela dagen. Men snart går jag över gatan och slänger mig i Medelhavet:-)

LJ Media sa...

Tjena Bitte! Här har vi haft 37 grader i skuggan nere på Mantorp. Känner mig rätt så kokt just nu.
Jag får väl ställa mig i duschen:-)