måndag 14 juli 2008

Stegräknarmobilen

He-he. Det här med slanka linjen och motion är rätt kul, särskilt när tjejer som är 30 plus ställer sig på vågen.
Jenny sms:ade och ville ta en promenad. Jag föreslog ett ganska lång runda, vilket hon tidigare protesterat mot, men nu passade det.
En stund senare ringer syrran och vill ha sällskap på en motionsrunda. Vadan detta, då?
Jo, syrran hade checkat sitt BMI (Body Mass Index) och noterat att hon var uppe i 27. Hon trodde att 25 är max. Jenny vill plocka några kilon därför att hon ska vara tärna på en väninnas bröllop om ett par månader. Alltså, dax att röra på sig lite.
Jag knallade iväg vid 14-tiden för att tio minuter senare sammanstråla med Jenny utanför hennes port. Tog hand om den bråkigaste av jyckarna och sen fortsatte vi ner mot syrran. Därefter gick vi vidare till ett sommarfik typ fyra kilometer bort. Tog varsin fika, vattnade hundarna, förklarade för syrran att hon lugnt kan ligga på 26 i BMI och att hon om två och ett halvt år kan acceptera just 27. Detta beroende på stigande ålder och sjunkande ämmnesomsättning. Sedan gick vi hem igen. Följde med Jenny upp en stund. Vi började rikssvettas när vi kom in i lägenheten. Satte oss på balkongen med varsin ölsejdel fyllda med kranvatten.
Då plockade hon upp sin mobiltelefon och konstaterade att vi gått typ 9 670 steg på vår runda.
Hon har alltså stegräknare i mobilen.
Jisses!
Om det kommer en mobil som bränner extra fett på elektronisk väg så lovar jag att köpa den och återkomma med en ärlig konsumentupplysning här på bloggen, men stegräknare - i mobilen...
Nja, då kollar jag hellre klockan och ser hur länge man varit i rörelse.
Men tekniken går ju framåt...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hmmm, jag har hört talas om de där mobilerna. Men måste man inte hålla den i handen när man går? Eller fäster man den i ett hölster kring ena benet, månne? Själv har jag lyckats slita ut 2 st stegräknare. Har även en de luxe med pulsmätare sedan över ett år, men den är gjord för stavgång. Och det har jag inte varit sugen på sedan förra sommaren.

LJ Media sa...

Hon hade den i fickan, så den registrerade nog inte samtliga steg vi tog.
Jag har inte heller använt stavarna på länge, men man kanske skulle ta fram dem igen. Skulle vilja plocka ett par kilo då jag bara har tre kilos marginal upp till överviktszonen. Det känns inte så värst bra, liksom.
Nä, nu ska jag ringa Aftonbladet om ett reportageförslag. Ses och hörs.

Pangbruden sa...

Jag hade en sån mobil.. en W 710 i.. bästa mobil jag haft.. Men den lyckades ju självkalrt gå sönder.. Nu har jag en sån där ny stänk och damsäker C720.. bra kamera men jag saknar stegräknaren

LJ Media sa...

Pangis. Själv kollar jag klockan. minst 30 minuter i rörelse, helst mer ska det vara. Alltid vattenflaska med så man kan fylla på med vätska vid behov. Väl hemma tar jag mer vatten och nåt salt till. Min nästa mobil ska ha gps så jag inte går vilse:-)