onsdag 30 juli 2008

Fyllt år igen

Sådärja.
Då var man ett år äldre igen.
Inget man egentligen tycker är värt att fira, men en kul anledning att träffa sina nära och kära.
Gratulationerna kom redan vid midnatt. Olle ringde exakt vid tolvslaget. När vi snackat klart ringde kusin Peter.
På morgonen hade Tore skickat ett sms. Sedan kollade jag mailen. Anders på den där pr-byrån i Malmö som jobbar för Scandlines hade mailat ett grattis. Sedan kom det mail från vännen Imed och en hälsning på Facebook från Lina i Norrköping.
På eftermiddagen kom ett sms från vackra Zane, tjejen på Lettlands Turistbyrå samt ett telefonsamtal från min faster.
Sen dök mina gäster upp. Mor och far så klart. Syrran med två av barnen. Jag bjöd på några sorters sill, dillkokt färskpotatis, gräslök och gräddfil. Lillkillen Alex fick apelsinläsk, morsan ville ha Soda Streamat vatten och vi andra drack öl. Ingen ville ha snaps så jag får väl spara flaskan till något annat tillfälle. Ska väl bjuda upp några av grabbarna på en sillabit på balkongen innan hösten kommer.
Snapsen är en Hallands Fläder. Suveränt god på sommaren. Visste du att man inte ska lägga snapsen i frysen? Då förstör man alla aromämnen. Lägg snapsglasen i frysen i stället!
När vi ätit så att magarna stod i fyra hörn var det dags för kaffe och morsans medhavda tårta. Tårtan är en tradition sedan min allra första födelsedag och det var längesedan!
När gästerna gått sms:ade Vickan och undrade när jag fyller år. Jag skrattade och ringde upp henne. Hon satt på Gotlandsbåten på väg hem med sina barn. Vi snackade en stund medan den andra telefonen ringde febrilt. Svarade och det var "kortoxen" eller man kanske borde kalla honom "korttjuren" därför att han är döpt till Ferdinand, som ville titta upp på en Chicago. Jag nobbade infallet.
I morgon ska jag skriva en grej till När & Fjärran samt hamstra billigt kött på City Gross. 69 spänn kilot för rostbiff i bit. Handlar man för minst en femtiolapp får man köpa två färska kycklingar för en tjuga. Taget!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jamen grattis på dig då!

LJ Media sa...

Tack Bitte. Sov på planet från N.Y. så pallar du att ta dig till Persåkers Styckebruk. Mat och vin i Italien? Är det norrbaggen som är på tapeten igen? Kan man hänga med?
Locka honom med mina två biggaste uppdragsgivare. Nä, nu ska jag rodda bilder till När & Fjärran.

Anonym sa...

Jorå, det är norrbaggen:-) Det blev tre jorunalister som följer med: jag, norska Eva och Malin (Hon ersatte ju dig på den förra resan. Som ju inte blev av...)

LJ Media sa...

Hade vart ball att hänga med. Skrik till om norrmannen har en plats över.
Och glöm inte att sova på planet hem så ses vi på onsdag afton:-)

Anonym sa...

Grattis! Antar att du inte är i Öret idag och om du är det så har jag inte kunnat kolla min maill.. hamnade hos KP..

LJ Media sa...

Pangis. Tyvärr så är jag inte i Öret idag och förmodligen inte i nästa vecka heller. Kompisen krånglar lite och vill åka över dagen, utan övernattning. Faan, jag hade ju sett fram mot en trevlig afton på Strömpis:-)
Lovar att höra av mig när jag vet datum.

Anonym sa...

Lj.. Strömpis är stängt.. krångel med nya ägare.. Alal går till frimis numera.. men vi som är över 40 går dit på fredagar.. lördagar är det bara kids ute.

LJ Media sa...

Pangis. Det borde ju vara tvärtom. Fredagsparty, efter en hård arbetsvecka, passar ju kidsen bättre än oss grå pantrar:-)
Men det blir väl ett besök på korvkiosken för min del. Lovar iaf att maila om när vi kommer. Vore kul att se din cab hos Persåkers på onsdag, men det är väl inte så särskilt kul att åka cab i regnväder...

Anonym sa...

LJ Ja det hade varit kul.. men jobb och kids får mig att håll amig hemma i öret..:-/