måndag 22 juni 2009

Corvette-Gurra har lämnat in

När jag bläddrade i lokaltidningen såg jag att min gamle kompis Gunnar Miller lämnat jordelivet. Jag hade inte haft en aning om att han var sjuk.
Gunnar var en glad gamäng som alltid åkte ståndsmässigt i någon av sina Cheva Corvetter. Gunnar byggde bland annat den där 73:an med tak från en 63:a, den med delad bakruta som sedermera blev en vinnande streetracer i Rullkams-Ronnies ägo.
Hans senaste projekt, som aldrig hann komma igång, var en Corvette-cab i trä med ZL-1 motor. På senare år hade Gunnar blivit ganska förmögen tack vare några bra tomtaffärer. Degen satsade han i några hus i Texas som han hyrde ut, även om jag hade en stående inbjudan att låna ett av husen närhelst jag ville.
Vidare importerade han kul bilar och båtar från det stora landet i väster.
När jag såg hans dödsannons, tyvärr prydd med en Porsche, ringde jag Robban Aften, Mr. Corvette i Skandinavien. Robban har drygt trettio Corvetter i sin samling och kände Gurra nästan lika bra som jag. Robban hade inte heller en susning om vad som var Gurras dödsorsak. Däremot ville han att vi skulle göra sällskap till begravningen.
Hm, jag gillar inte begravningar. Dessutom, hur underligt det kan låta, känner jag inte hans familj. Gurra var killen man besökte vardagar, under kontorstid, då resten av hans familj befann sig på sina jobb. Men jag ska ringa Robban i helgen. Det kan ju vara läge att dra på sig de svarta jeansen och ta ett sista farväl av en kul kompis. Gurra blev för övrigt bara 51 år.

Inga kommentarer: