söndag 21 juni 2009

Ryssarna

Ryssar som bor i Ryssland är ett folk jag inte alls kan med.
Jag vill inte generalisera, men de ryssar jag träffat är ohyfsade, egoistiska och rent ut sagt; ett djävla pack!
Under en resa i Österrike i sällskap med några ryssar fick jag uppleva att damen från Moskva som kom en och en halv timme för sent till vår gemensamma buss tände en cigg för att försena oss övriga 24 personer med fem minuter ytterligare. Den resan skapade massor med agg hos oss andra i gruppen. Vi var från Sverige, Spanien, Grekland och (suck) Ryssland.
Jag har träffat andra ryssar ute i världen. De ryssar som bor i andra länder har anpassat sig till de regler som gäller i väst, men de som bor kvar i Ryssland är totalt oborstade, eller kanske välborstade om man tänker på brända och destillerade drycker:-)
Jag har berättat en del hårresande historier om ryssarnas sätt att uppträda för mina anhöriga. Jag har haft en känsla att de inte riktigt trott på mina historier, men när vi var i Kemer förra veckan fick de själva se ryssar på semester, på en All Inclusiveanläggning.
Ryssarna bröt sig in vid de smarrigaste rätterna på buffén. Köerna existerade inte för dem. Väl framme tog de för sig så att andra blev utan. Rester som de inte orkade äta upp släckte de sina cigarrettfimpar i.
Till lunch var det vanligt att de beställde vin med ett tillhörande glas vodka eller två. När kvällens bar öppnade beställde de minst sex drinkar per skalle, samma skalle som skulle supas i bitar, liksom. Trots beteendet såg jag inte en enda överförfriskad ryss. Hm, de sover väl med vodkaflaskan på nattygsbordet...
Farsan blev aningen bestört över ryssarnas sätt att uppträda. Han vill inte kasta ur sig fördomar om folk, men i ryssarnas fall så verkade han hålla med om min åsikt om det folket.
Visste ni förresten att det ryska språket inte hade en synonym till ordet "köpa" under Sovjettiden? Närmaste ordet var "skaffa".
Efter Sovjetunionens fall har de fått några nya låneord från engelskan.
Men för min del kan ryssarna pyssla med "djoint ventjur" och "bizniz" så mycket de vill.
Jag tänker i varje fall inte göra affärer med dem!

5 kommentarer:

Mange sa...

Vill höja ett varningens finger. Jag skrev om ryssar och deras egenheter i min blogg och då tog det hus i helvete.

http://lasvart-mange.blogspot.com/2009/01/intressant.html

och här

http://lasvart-mange.blogspot.com/2009/01/fulla-djvla-ryssar.html

Fast jag håller med dig i sak.

LJ Media sa...

Tack för varningen, Mange.
Men jag låter inlägget ligga kvar. Jag har ju inte pekat ut någon enskild ryss, inte heller påstått att samtliga ryssar är pack, bara de som bor i Ryssland och tillhör den nya kaxiga medelklassen.
Kul film du hade förresten, men jag tror inte att det är ryssar i videon. Snarare letter. Letterna är MYCKET hämndlystna efter Sovjettiden...

Anonym sa...

Солнышки мои, милые заиньки! хотите узнать что-то о нас русских, так надо не судить о нации по отдельным уродам из тех 2%населения, которые имеют экономическую возможность ездить за границу, а попросту самим приехать в Россию. Добро пожаловать!


Mina käraste solar, mina gulliga harar! vill man få veta ngt om oss ryssar så ska man inte bedöma hela folket på några enskilda fulingar av de 2% befolkningen som har ekonomiskt råd att åka på utland, utan att åka till Ryssland helt enkelt. Välkommen!
Mange hoppas du har humor.

LJ Media sa...

Okej Anonym.
Jag besökte Ryssland under Sovjettiden och träffade faktiskt många trevliga människor.
Du har säkert rätt att det bara handlar om två procent av befolkningen, de som har råd att resa utomlands, som uppför sig illa.
Jag ser fram mot att hälsa på i Ryssland igen. Sankt Petersburg (Leningrad) var fint. Kan du rekommendera någon annan plats?

LJ Media sa...

Хорошо Анонимный.
Я посетил Россию в советское время и познакомился со многими очень хорошие люди.
Вы, безусловно, правильно, что Существуют лишь два процента от общей численности населения, те, кто может позволить себе поездки за границу, кто ведет себя плохо.
Я рассчитываю на здравоохранение в России еще раз. Санкт-Петербург (Ленинград) было хорошо. Вы можете порекомендовать какие-либо другом месте?