torsdag 4 juni 2009

Skatta sig lycklig

Tänkte delge er mina åsikter samt rena fakta om det svenska skattesystemet, men först en lägesrapport från vardagslivet.
Jodå, kylen hoppade igång efter avfrostningen och är kallare än någonsin. Nollgradigt är lite väl häftigt, så jag får väl vrida upp reglaget en aning...
Kryssningen var kul. Käkade lunch med Birkas VD i dag och träffade koncernchefen i går.
Hade även några trevliga pratstunder med Björn Pettersson, mannen som skapade varumärket Birka. Den mannen är säkert några och 80, men är med på varenda tillställning som rederiet har. Han skrattade gott åt min kommentar när vi möttes på akterdäck: "Var ska sleven vara om inte i grytan"?
Ska skriva en stump i morgon om allt som inträffade under omflaggningen samt om vad VD berättade gällande personalförändringar, passagerarsiffror och annat som branschen vill veta. Bilderna är redan kollade och de håller för publicering.
Nu till ämnet som rubriken antyder.
Aftonbladet rapporterade på sin website i afton om när man får tillbaka sina skattepengar. De första, de som skickade ett sms och godkände debiteringen får degen redan nästa vecka. De som deklarerat på pappersblankett får vänta lite längre, till någon gång i augusti.
Såna som jag, småföretagare, får pengarna först vecka 49!
Sist av alla, liksom...
Vi som skulle behöva pengarna först av alla. Eller åtminstone samtidigt som resten av landets skattebetalare.
Som småföretagare ska man "uppskatta" hur mycket firman kommer att dra in under kommande år, därefter ska man betala en preliminär skatt, varje månad. I dessa tider går det inte att gissa sin inkomst, dessutom vet man inte om somliga uppdragsgivare mäktar att betala fakturorna i tid, men ändå ska preliminärskatten in punktligt i mitten av varje månad. Ungefär som hyran, elräkningen och alla andra utgifter.
Skillnaden är att hyra och elräkning är ju något man redan förbrukat (OK, hyran betalar man för kommande månad, men planerar man för en flytt så styr man upp det ett kvartal innan), men preliminärskatten ska börja betalas ett år och fyra månader innan deklarationen eller bokslutet är klar.
Där har vi nog en rejäl orsak att många småföretagare får problem under dåliga tider. Man tittar oftast på fjolårsresultatet och räknar med samma resultat året därpå.
Emellanåt höjer Skatteverket preliminärskatten med några procent. Då får man bestrida det med en preliminär deklaration och får på så vis en kostnad för att någon räknenisse ska fixa det åt en. Okej, jag har vänner som fixar sådant åt mig, men andra småföretagare kanske måste betala en revisor några tusenlappar för att få detta fixat.
Lägg till omsättningsminskning under lågkonjunkturen, kunder som betalar försent, i vissa fall över ett kvartal efter att fakturan förfallit till betalning samt att enstaka kunder går i konkurs. Jag fakturerade en kund i februari förra året. Givetvis konkade han och jag kommer att få mina pengar plus ränta nån gång i sommar, kanske. I varje fall om man kan lita på Tingsrätten. Att bevaka mina intressen i detta ärende har också tagit tid och energi från det jag sysslar med till vardags.
Undrar hur mycket den räntan är värd om jag skulle hamna på obestånd tack vare dåliga betalare och själv tvingas betala ränta för räkningar som jag inte skulle kunna betala? Nä, systemet med preliminärskatt måste göras om.
Slopa den!
Här kommer mitt förslag:
Verksamhetsåret ska vara samma som kalenderår. Januari till december. Den 15/1 ska deklarationen lämnas till myndigheten. Senast den 31/1 ska skatten på den uträknade vinsten sitta på småföretagarens skattekonto.
F-skattebeviset, dokumentet man måste redovisa för sina uppdragsgivare, ska inte skickas ut förrän i februari månad, efter att Skatteverket sett att det ramlat in ett trovärdigt belopp på kontot. Då somliga kör firman på fritiden och omsätter ganska små summor bör skattmasens varningsklocka läggas på en nivå under 10 000 kronor för att de ska slippa onödiga falsklarm.
Givetvis ska myndigheten göra sina kontroller och revisioner, men på detta vis slipper den enskilde företagaren betala ut pengar till staten i förskott och kan i stället utveckla verksamheten på ett sätt som alla tjänar på.
Det staten riskerar är att ett fåtal oseriösa lurar staten på skatt, men på det här viset får de bara ett drygt år på sig att leka skattesmitare.
Min firma fyller tio år i höst.
Men att tioårsjubileet ska firas med en ändring av reglerna om preliminärskatt ska man väl inte hoppas på. Man får väl fira på annat sätt...

6 kommentarer:

Bitte sa...

Jag siktar på att nolltaxera 2009. Ganska lätt iofs eftersom firman ligger på is.... ;-)

LJ Media sa...

Kan du inte minustaxera lite? Du kan ju bjucka på en öl i Mariefred och dra av den i deklarationen:-)
Vad hände med Expressen, förresten?

Bitte sa...

Artikeln kommer med nästa söndag, den 14:e (i bilagan).

LJ Media sa...

Aj då. Då är inte jag i Sverige. Men du kanske lägger ut den på bloggen?

Pangbruden sa...

Den artikeln ska jag inte missa.. LJ..Det här borde vara ett uppslag till en artikel i någon ekonomitidning?

LJ Media sa...

Tack för tipset, Pangis. Problemet numera är att även ekonomitidningar har problem med ekonomin.-)
Men det vänder väl snart...