tisdag 27 oktober 2009

20 månader för mord.

Såg i bladet att kidsen som mördade 16-åriga Tess fick ett mycket lindrigt straff.
Tyvärr så är det ganska vanligt när unga människor begår svåra brott.
För 15 år sedan trängde ett mindre ungdomsgäng sig in hos min kompis pappa, som bodde ensligt i en liten stuga som han hyrde billigt. Ungdjävlarna band och misshandlade honom och stack iväg med några hundralappar som byte.
Vi bestämde oss för att ungarna inte skulle få komma undan. Gubben kunde ju faktiskt ha dött av deras tilltag.
Vi spred ryktet om vad som hänt och ett par veckor senare hade vi namnet på en av ligisterna. Efter korsförhör hade vi namn och adress på alla fyra. Då gick vi till polisen med våra kunskaper och ungdjävlarna plockades in. Till slut blev det rättegång.
När domaren såg att vi som stödde målsägaren var många fler än kidsens polare bestämde han att det skulle bli lyckta dörrar. Jag ställde snabbt frågan om varför. Domaren svarade att ungdomarnas låga ålder hade betydelse.
Väl utanför blev diskussionen ganska aggressiv. Låg ålder? Jovisst, men deras gärning var inte mindre ogjord för det.
Okej, en av killarna i gänget hade haft en riktigt taskig uppväxt. Jag kände mycket väl till pappan och visste att hans son inte hade haft det för lätt, men nu hade han gett sig på fel kille.
Kidsen fick några månader var. Men nästa gång jag mötte pappan nere i centrum spände jag onda ögat i honom och jag tror att han blev lite psykad. Det dröjde inte länge förrän han flyttade från kommunen och tog sonen med sig.
Tyvärr flyttade polarens pappa också. Han vågade inte bo kvar i huset efter vad som hänt.
Kidsen som dömdes för mordet på Tess fick alltså 20 månader. Tess föräldrar fick livstid. Jag hoppas att deras forna polare överger dem så de tvingas att skapa sin framtid på annan plats. Det kan ju faktiskt vara en vändpunkt i livet även om det är onödigt tidigt att hitta vändpunkter redan vid 18 års ålder...

2 kommentarer:

Pangbruden sa...

Så sant! Jag läste Britta Svenssons inlägg i expressen( Tror jag) och hon belyste problemet mkt väl. Att det sänder ut jävligt fel signaler till kidsen..detta låga straff. F.ö så bra gjort av er!! Så bra! Ha det gött..nu drar jag iväg på min drömresa:-) Lovar att blogga därnere

LJ Media sa...

Ser fram mot din Dubai-blogg!
Det var en polare till mig, med en på den tiden småstrulig dotter, som råkade tala för högt i telefonen. Så kom vi dem på spåren. Att sedan pappan till den ledande i ligan tog med sig sonen och flyttade berodde nog mest på att han kände till mitt umgänge i tonåren.