onsdag 21 oktober 2009

Recension

Nu har jag läst Christian Holms debutroman.
Boken heter I Odens skugga och handlar om en serie mord i idyllen Oxie utanför Malmö.
Språkligt finns det en del att kritisera. Holm borde anlitat en redaktör innan han gav ut sitt första alster, men om man har överseende med de ganska många språkmissarna så får man några timmars underhållning. Holm har lyckats att skapa en spänningsroman av klass.
Boken beskriver polisens spaningsarbete efter mördaren på ett mycket trovärdigt sätt. Jag antar att han gjort research hos Malmöpolisen. Likaså får man en hel del intressant information om asatron. Jag brukar inte gilla deckare som fylls med fakta om läkares vardag, hypnositörer etcetera, men i detta fall är Holms kunskaper om asatron intressant och ger mer tyngd åt manuskriptet.
Förordet, som innehåller en del statistik om kvinnomisshandel, borde dock lagts som efterord. Ett förord ska, enligt min åsikt, förklara författarens egna tankar och avsikter kring sitt alster.
Att en av bokens huvudpersoner träffar sin livskamrat på en finlandsfärja 18 år innan det omnämnda fartyget sjösattes är inget som läsaren far illa av, men just sådant vittnar om att I Odens skugga har varit ett hobbyprojekt.
Inget ont i det. Boken är läsvärd och jag är övertygad om att mina Malmöbaserade bloggläsare kommer att känna igen många platser där handlingen utspelas.
Jag tycker, helt spontant, att Christian Holm borde gå igenom manuset en sista vända, rätta misstagen och sedan låta trycka en pappersupplaga för att få ut boken på biblioteken.
För närvarande finns boken att köpa som pdf på nätet. www.vulkan.se. Den kostar 65 kronor och då går 25 kronor till Malmö Stadsmission.

Inga kommentarer: