tisdag 27 november 2007

Tröga betalare, Bilsportmässan samt polismuseet

Som egen företagare får man ta en massa ansvar. Man ska gissa sig till hur mycket man kommer att dra in under kommande år och debiteras då preliminärskatt på pengar man inte tjänat. Ett sjukt system, men det är Sverige i ett nötskal.
När man kollat av att fakturorna är iväg i rätt tid och stämt av debet med kredit blir det jäkligt jobbigt om uppdragsgivaren inte betalar i tid.
I de allra flesta fall handlar det om olycksfall i arbetet vilket jag kan överse med. Likt förbannat blir det jobbigt när pengar som är inräknade i budget inte kommer. Jag lever rätt tajt nu, mest på grund av boken som tagit mycket av min tid. Väntar med förväntan på att den ska komma ut i handeln och att royaltypengarna ska rulla in.
I ett fall drog uppdragsgivaren över flera månader på betalningen. När jag fick höra att de blåst en del andra och fått kronofogden på sig ringde jag upp och kastade åt dem ett par artikelförslag som de ville ha. De skulle levereras när jag fått betalt för mina fordringar. De svalde köttbenen med hull och hår. När jag fått degen strök jag dem från min lista av trevliga kunder och har inte levererat minsta kommatecken till dem sedan dess.
I dag har jag gjort ett knäck åt en uppdragsgivare som ALDRIG strular med pengarna. Man vet vad man ska fakturera och pengarna kommer i tid. Heder åt dem!
Jag besökte Bilsportmässan i fredags.
Det var en trevlig tillställning med en hel del klassiska tävlingsfordon bland allt nytt och blänkande. Dessbättre har man dragit ner på volymen hos de som tävlar i billjud så det var rent sagt både uthärdligt och trevligt att knalla omkring på mässan. Man träffar ju en massa folk som man gillar, men bara ser på mässan eller på Mantorp.
I söndags tog jag och grannen Tore en sväng till det nya polismuseet. Ganska intressant men för få fordon. Museet är inrymt i det numera nedlagda telemuseets lokaler. Synd att det museet stängde även om polismuseet också har sitt existensberättigande. När såg du en orange telefonkiosk senast? Finns det överhuvudtaget några telefonautomater som tar enkronor kvar?
Nåväl, polismuseet visade upp både gammalt och nytt. Det var kul att kolla in kepsen som var bevismaterial vid utredningen av mordet på Anna Lindh och ljuddämparkudden som barnflickan Sara Svensson gjorde inför rekonstruktionen av mordet i Knutby.
Gå in och kolla själv när du har vägarna förbi!

Inga kommentarer: