tisdag 17 juni 2008

Tapani fyller 40

Inte den Tapani som jag och Bitte känner.
Den här Tapani är som Alfons Åbergs låtsaskompis Mållgan. Tapani är min nyss uppfunna låtsaspolare som fiktivt fyller 40 den 18/6.
Orsaken till att jag, 40-plussare som borde veta bättre, skaffar en låtsaskompis är Viking Lines ordningsregler.
Jag och min kusin har bokat en härlig lyxhytt med balkong och rubbet för en tur till Helsingfors. Det gör vi ungefär en gång om året. Då jag sett i kvällstidningen att folk fått medhavd mat beslagtagen och i vissa fall inte fått åka med på grund av detta så kollade jag rederiets ordningsregler.
Man får inte ta med sig något ätbart eller drickbart ombord. Man får inte heller förtära sådant som inköpts i fartygets tax-freeshop.
Min kusse och jag brukar alltid ha med oss ädelost och salta kex. Sen köper vi en flaska vin i taxfreen och har nattvickning i hytten innan det är sovdags.
Jag var och handlade ost och kex i dag. Varorna kommer att slås in i ett fint paket med utanskriften "Grattis på 40-årsdagen Tapani".
Hopas att ingen hos Viking läser det här innan jag passerat nålsögat i terminalen för då är man väl rökt:-)
Känner för övrigt en polis som brukar resa med Vikings fartyg när hans grupp har så kallad turskiva. De har satt i system att de kvinnliga poliserna fyller sina handväskor med ost och kex från buffén och sedan har de vickning i någons hytt med taxfreeevin och nystulna tilltugg.
Det är väl bättre att passagerarna tar med sig egen skaffning än att de stjäl den från smörgåsbordet?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha:-) Tack för tipset - jag och maken drar till Tallinn första helgen i juli. Det kan ju vara mumsigt att ha nåt ätbart på rummet.

Thomas Possling sa...

Lite festligt att snutarna stjäl mat från buffén. Hopp-san skulle man kunna tycka.
Smula nu inte ner kojen med kexsmulor så att Tapani inte kan sova ...

Flunkbuster sa...

Appropå snutar på färjor.

När jag 1978 jobbade på Ålandslinjens färja "Baronessan" så brukade ibland lediga tullare och poliser (både från den svenska och den åländska sidan) få gratis smörgåsbord eller en valfri a la carte måltid när de åkte med oss. Även en påse taxfree fick de inhandla billigt i "slabben".
Slabben var besättningens egen lilla taxfree där man köpte sprit och cigaretter för inköpspris.
(Jag minns att en limpa Marlboro kostade 2,50 FIM = ca 3,50 kronor, en liter Koskenkorva kostade lika mycket/lite)
I baren hade dessa snutar och tullare också gratis dricka, det var bara för dem att säga till barmästaren att det skulle dras "På Reppen" så fick de sedan dricka tills de storknade om de kände för det.
(Reppen = Representationskontot)
Min far var vid denna tid tullare i Mariehamn och han var en av dom som utnyttjade denna förmån mycket flitigt.

LJ Media sa...

Hej alla.
Bitte, kex och ost rekommenderas varmt. Glöm inte korkskruv för vinflaskan och kniv att skära osten med bara.
Thomas, Hopp-san var ordet:-) Tänker dock inte avslöja mer om detta...
Flunkbuster, jag har en väninna (som tyvärr är gift med en av mina kompisar) som jobbade på Athena. Jag fick köpa slabb via henne vid ett tillfälle. Det var rörande hur alla jag träffade krattade i manegen för mig. Blev insläppt via bildäck och upplyft i personalhissen. Fick min kasse och betalade en skitsumma för en blå Smirnoff och en limpa Marlboro. Sen var det bara att gå ut med de vanliga passagerarna som betalt 100 gånger mitt pris så där.
Ett annat minne jag ahr är den gången jag sat i polarens lägenhet på Neptunigatan i Mariehamn. Jag hade kommit med midnattsfärjan från Stockholm och klockan var över fyra lokal tid. Då ringde det på dörren. En subbe med en massa guld på axlarna kastade in en låda med 50 limpor Marlboro. "Lite tobaksleverans" sa polaren. Han hade hjälpt sjöofficeraren med lite hantverksjobb och fick betalt i cigg. Ålänningar verkar hjälpa varandra rätt mycket. Kul om det beteendet kunde sprida sig till Sverige!