onsdag 6 maj 2009

Berlin rules

Alltså, min favoritstad i världen har alltid något nytt att visa.
Mailade Aftonbladets krönikör Ronnie Sandahl för att få lite tips om hur jag enklast tar mig till Spree Park som han beskrev i sin senaste krönika.
Lite overkill, då jag hittade en hel del matnyttigt via Google efter att jag mailat honom. I och med att vi höjde honom till skyarna i boken jag och Fadde Darwich skrev så tror jag att han kommer att svara, men det krisar inte om han låter bli.
Spree Park är något så pass ovanligt som ett stängt nöjesfält.
Mossan och spindelnäten lär frodas och nöjesfältets historia, som för övrigt ligger i forna DDR, är rena spänningsromanen.
Nöjesfältet ligger i Treptower Park, nära Köpenick som blev känd då en bedragare lurade av borgmästaren hela stadskassan.
Parken lär även ha ett antal monument från Sovjettiden, så jag lär nog plåta febrilt.
I höst är det 20 år sedan Berlinmuren föll. Jag har massor med bilder i mitt arkiv, sparade i mappen som jag döpt till Ostalgi, så även om jag inte gör något knäck på tivolit (vilket jag faktiskt tror att jag kan få avsättning för) så blir det monumentala bilder:-)
Och kanske en picknick om vädret tillåter.

Inga kommentarer: