fredag 18 december 2009

Avesina rules!

Igår var det en heldag med kringflackande mellan två städer.
På förmiddagen skulle jag till Södertälje för att göra ett hörseltest och prova ut ett par nya hörapparater.
Måste rapportera att Avesina (uppdragstagare hos Landstinget)har järnkoll och är ett bevis på att extern upphandling fungerar utmärkt (i varje fall i just detta case).
För sex år sedan kontaktade jag Huddinge Sjukhus för att fixa till hörseln. Det tog nästan ett år innan jag fick besöka M&M Hörsel på KS i Stockholm.
Efter hörselkoll och avtryck av mina hörselgångar tog det en månad innan jag fick mina hörapparater och en ny värld öppnades.
Min första kontakt med Avesina togs i somras, då det nästan gått fem år sedan jag fått ut mina första apparater och de började bli märkbart slitna.
Efter lite strul (två inställda besök på grund av inflluensa) fick jag äntligen komma dit. Blev mottagen av en supertrevlig snubbe (har för mig att han presenterade sig som Leif, men jag kan hört fel) som tog ett hörseltest och gjorde en intervju.
Sedan kom hans kollega Rita in (där är jag säker på namnet då det var henne jag skulle träffat om hon inte fått influensa) och fixade ett nytt avtryck av hörselgångarna samt godkände att jag fick behålla mina gamla apparater som "reservare".
När avtrycken var klara kommer Leif in med två sprillans nya apparater. Han justerade dem efter mina önskemål och rapporterade att jag skulle få nya insatser skickade hem med post. Innan vi skildes åt bokade Rita en ny tid åt mig i februari för att följa upp hur jag trivdes med mina nya hörapparater.
Besöket tog en och en halv timme, men att på den tiden komma från ruta ett till att vara fullt utrustad var toppen! All heder åt Avesina och deras mycket kompetenta samt trevliga personal.
Att det sedan blev strul med SL-trafiken då jag skulle till Stockholm för att träffa vänner och kolleger på en julfest är ju inte Avesinas fel. Däremot är ju även kollektivtrafiken upphandlad av Landstinget. De borde nog kvalitetstesta lite extra gällande den viktiga delen av Landstingets ansvarsområde...

2 kommentarer:

Hasse sa...

Håller inte med!! Har mycket dåliga erfarenheter. Dåligt bemötande, svarar inte i telefon eller mail.

LJ Media sa...

Avesina har ju flera mottagningar i Stockholmsområdet.
Jag går hos dem i Södertälje.
Jag var ganska tydlig över att jag helst kommunicerar med dem via mail, då deras telefontid inte passar mig och att risken för missuppfattningar minimeras om man kör skriftligt.
Det har funkat bra i mitt fall.
Du får väl förklara för dem hur du vill ha det.