onsdag 9 december 2009

Diners Club - Jag avråder

Jag ansökte nyligen om ett kort hos Diners Club.
Orsaken att jag kan tänka mig att betala 525 kronor om året för ett plastkort är att de erbjuder en lounge på Arlanda. Med tanke på att en kopp kaffe kostar 27 spänn så hade kortet betalat sig med tanke på alla de timmar jag lägger på den flygplatsen årsvis. Men Diners vill inte ha mig som kund på grund av den rapport de fått av Upplysningscentralen.
I dag kom UC:s rapport hem till mig.
Jag var i absolut lägsta riskklass, kategori 5, riskprognosen var 0,12 procent. Jag hade inga betalningsanmärkningar, branschriskprognosen var 0,1 procent. Med andra ord borde jag vara en drömkund för detta kreditföretag.
Jag ringde därför upp dem för att kolla läget. Någon kanske hade begått ett misstag.
Nej då, de vill inte ha mig som kund då jag tjänar för lite som privatperson.
Jag förklarade att de kort och andra omkostnader jag har på företaget inte syns i den slutliga deklarationen och att jag faktiskt sköter betalningarna till det företagskort jag har idag samt alla andra räkningar, men det spelade ingen roll. Diners menar att jag måste nästan fördubbla det belopp jag tar ut i lön. Jisses! I så fall ökar ju skattetrycket och Diners skulle bli ett MYCKET dyrt alternativ för mig.
Att Diners även lagt ner en del lounger i världen gör ju också att kortet blivit mindre attraktivt.
Nä, jag får nog betala mina 27 spänn för kaffet även 2010 om jag inte kan deala med någon bank eller så...

2 kommentarer:

Malte sa...

Alternativet är väl att köpa en termos som får plats i portföljen, eller helt enkelt sluta med kaffe.

LJ Media sa...

Kaffe slutar man inte med:-)
På grund av reglerna för vätskor kan man tyvärr inte ta med någon termos. Jag får nog surt betala överpris för fikat även i fortsättningen...