söndag 14 februari 2010

Märkestrogen

Gjorde ett mindre klipp idag. Berättar om det i slutet av detta inlägg. Men först till det ämne rubriken antyder...
Tidigare i veckan skulle jag köpa ett paket makaroner. Ville ha de klassiska Kungsörnen som även går att stuva. Man blir ju lite mer flexibel då.
Noterade att snabbmakaronerna var några spänn billigare. Trots att de vägde lika mycket som de långsamma och består av samma råvara, durumvete.
Då frågade jag Uffe, försteman i min lokala ICA-butik, om hur i all sin dar det kunde komma sig. Han svarade lite svävande att vissa produkter fick mer marknadsstöd och på så vis lägre pris.
Hm, jag tror att Kungsörnen jobbar på samma vis som bilindustrin.
För att skapa trogna kunder så fixar de en billig instegsmodell till de yngre förstagångsköparna och räknar med att kunden blir lite mer kvalitetsmedveten senare i livet, men stannar kvar hos det varumärke de börjat med.
Snabbmakaroner är alldeles säkert en jättebra inkörsport för ett livslångt förhållande med Kungsörnen. Jag minns mina sena tonår med snabbmakaroner, rå falukorv och ketchup.
Dagens klipp då?
Jo, jag behövde kompletteringshandla lite. Ett par gula lökar, en vitlök samt champinjoner stod på inköpslistan. Färska champinjoner fanns till extrapris, 19.90 kilot. Kollade då vad burkchampisarna kostade. Sämsta sorten (Euroshopper) tog 13.90 för 400 gram hela och 9.90 för 400 gram skivade. Jag köpte ett halvt kilo färska svampar för en tia. Det blev lite merarbete med att skölja dem, skiva samt försteka innan de hamnade i grytan, men guuuuud så gott! Och billigare:-)

Inga kommentarer: