måndag 22 februari 2010

Stambytet påbörjat

I morse klev det in tre trevliga polacker i min lägenhet.
De började med att täcka hallgolvet samt delar av vardagsrumsgolvet med papp som de tejpade fast. Därefter anslogs en checklista på insidan av entrédörren.
Jag drog igen sovrumsdörren och provade nattkärlet. Det funkade.
Killarna försvann. Jag fixade frukost. Det går åt två liter vatten till frukost för en person. Då hade jag även sköljt kaffekoppen samt Bodumbryggaren.
Något senare tog jag hissen ner för att prova vår gemensamma bekvämlighetsinrättning. Väl framme var det bara att åka upp igen. Jag hade glömt att ta med toalettpapper. Hämtade det och tog med en tvål. Alltid skönt att tvätta händerna. Särskilt i influensatider...
När jag sedan (vid 13-tiden) satt vid datorn för att få fram telefonnumret till överförmyndaren så jag kunde erbjuda mina tjänster som God man bröts strömmen utan förvarning.
I och för sig gjorde det inte så mycket, då jag redan knappat in telefonnumret, men de kunde ju sagt till innan.
När de kopplat bort all ström i badrummet och ersatt med en sladd för deras sladdlampa kom strömmen tillbaka.
Vid 14-tiden kånkade de ut mitt badkar, toastolen samt handfatet. Jag gjorde sällskap med mitt gamla badrum i hissen ner.
Tog en promenad till mor och far med mellanlandning på biblioteket.
Passade på att låna muggen och tvätta händerna innan jag gick hem och bokade reportagetid med en tonårig långtradarchaufför.
Väl hemma hade killarna flytt fältet och gjort kväll, eller så jobbade de i någon annan lägenhet.
Gick ner och bokade en tid i tvättstugan. Jag hade tur och fick en tid i morgon klockan 13. Sedan jag tömde badrummet har jag massor med handdukar i tvättkorgen. De ska få åka 90-graders i morrn:-)
Passade på att gå på den allmänna muggen innan jag åkte upp till mitt. Man får passa på när man har vägarna förbi:-) Givetvis var det någon som ryckte i handtaget när jag gjorde mitt. Vi är nog runt 50 personer som delar på den toan!
Snart ska jag laga mat. Fläskfilé med ris och currysås. Efter middagen får jag värma vatten i vattenkokaren och blanda ihop ett lagom varmt diskvatten för att göra rent kastrullerna. Jag har ju avlopp. Än så länge...
Jag har en tågbiljett till kusinen i Strängnäs på söndag. Hoppas att SJ och Banverket slutar skylla på varandra och på regeringen och i stället tar kraftttag för att få trafiken att fungera normalt.
Kommer med fler stambytesrapporter framöver.

Inga kommentarer: