torsdag 11 mars 2010

Koka ägg

Att koka ägg brukar ju vara en lätt match, men utan vatten och avlopp blir det krångligare.
Jag köpte en sexpack i dag. Tänkte köra ägg och kaviar på frukostmackan några dagar.
Tog kastrullen med mig ut i vardagsrummet där jag har en tiolitersdunk med kran. Fyllde kastrullen med lagom mängd vatten, la i äggen och placerade kastrullen på plattan. När vattnet kokat upp kollade jag klockan.
Tio minuter senare var äggen klara. Då kom jag på att de skulle bli mer lättskalade om jag sköljde dem med kallt vatten några gånger.
Tog med mig kastrullen ut i trapphuset. Fick ställa ifrån mig den för att ta fram nycklarna och låsa dörren.
Därefter öppnade jag dörren till brandtrappan. Där finns en halvurkig aluminiumho med vatten och avlopp. Hällde av det varma vattnet och spolade äggen några gånger.
Sista omgången vatten fick vara kvar i kastrullen så att äggen skulle bli riktigt nedkylda. Sedan var det bara att göra om proceduren med att ställa ifrån sig kastrullen för att kunna låsa upp, gå in och så vidare...
Även om jag börjat vänja mig att leva på detta viset så längtar jag till den dagen allt är klart.
Då återstår "bara" att återställa lägenheten i normalt skick.

Inga kommentarer: