måndag 22 mars 2010

Släng gammalt - Skaffa ännu äldre saker

Jag röjde ju en del i lördags. Kastade gamla tidningar och sånt.
Idag ångrar jag en sak. Att jag kastade Motor-Magasinet med mig och den amerikanske racerföraren Randy på omslaget. Kommer förmodligen åka över och träffa honom i maj.
Det fick jag veta för en stund sedan...
I afton har jag varit i Hässelby och träffat en trevlig herre vid namn Robert Egerbrandt.
Han är son till den legendariske serietecknaren Nils Egerbrandt som avled 2005.
Jag träffade Nisse några gånger och har ett par originalteckningar från hans penna hängande på väggen i vardagsrummet.
Nu håller Robert på med att tömma sitt föräldrahem då Nisses hustru, den alltid lika trevliga Ingrid lämnat jordelivet.
Jag erbjöds att ta med mig gamla tidningar. Började genast fundera över hur mycket plats jag hade över. Alltså, i Nisses ateljé finns en gammal sjörövarkista fylld med tidningar som har hans adressetikett på baksidan. Värsta kuriosan, liksom!
I bokhyllan stod det inbundna årgångar av 91:an, serien som blev Nisses livsverk.
Jag hade redan årgång 1961 i nytryck, så den fick stå kvar trots att det rör sig om äkta årgångar som bands in av Åhlén & Åkerlund och gavs bort till tecknarna varje år. Det lär inte finnas särskilt många sådana årgångar kvar.
Jag tingade årgångarna 1962 -1970 så nu har jag tio årgångar med gamla 91:an.
Jag fyllde ryggan med ett drygt 40-tal "lösa" tidningar samt den inbundna årgången från 1963. Resten ligger i en pappkasse i Nisses och Ingrids hem. Robert lovade att köra in den till Seriegalleriet i Stockholm på torsdag.
Galleristen och vännen Markku lovade i sin tur att ta med dem hem till Huddinge där jag kan hämta dem i omgångar.
Jag har nyss signerat mina två senaste böcker som ett tecken på uppskattning till Robert Egerbrandt. De bjuder jag honom på. Han hade nämligen vänligheten att bjuda mig på det jag ville ha. (Även om jag ville ha mer, men insåg min begränsning gällande lageryta). När vi gick skjutsade han oss till tåget.
Snacka om en genomhygglig snubbe!
Nu gäller det bara att strukturera om bokhyllorna ännu en gång så jag får plats med de klassiska läggen av Sveriges främsta humorserie.

2 kommentarer:

Bitte sa...

Så du åker med till Rockford? Kul! Du får hälsa Randy så gott från mig :-)

LJ Media sa...

Har inte fått mitt deltagande bekräftat ännu, men jag räknar med att åka. Lovar att hälsa Randy om jag kommer med.