söndag 28 mars 2010

Olaga intrång eller hemfridsbrott?

När fredagen blivit lördag kom jag hem efter en hård dag i Göteborg.
Varvade ner med ett korsord och vid tvåtiden låg jag i sängen och somnade direkt.
Jag väcktes outsövd av ett oväsen. Någon höll på med ett slags maskin.
Min första tanke var att någon granne passade på att fixa under pågående stambyte innan jag begrep att det var hemma hos mig som oväsendet kom från.
Går upp och drar på mig jeansen och en tröja. I badrummet står två karlar och kapar kakelplattor. På en lördag!!!
Jag frågade dem om lämpligheten att storma in till mig en lördag utan att vare sig fråga mig eller informera om det i förväg. Svaret blev:
-Vi skulle fixa lägenheten ovanför, men hans kakel hade inte kommit så därför tog vi din i stället.
Alltså, helgerna ska vara hantverkarfria. Det står i avtalet som föreningen skrivit med byggledaren. Jag blev klart förbannad när de sa att de även skulle komma på söndagen och sätta klinker. Höll mig dock lugn och ringde vår vice ordförande för att kolla vad som pågick.
Han förklarade att hantverkarna ligger efter i sitt arbete och ahde frågat om de fick jobba på helgerna. Svaret blev att de skulle fråga den aktuelle boende innan de gick in och störde under helgen.
Ingen har frågat mig. Inte ens informerat om att de skulle komma och väcka mig med sina maskiner en lördag!
Nu är måttet rågat. Funderar på att polisanmäla dem för något av de brott som nämns i rubriken. Ska bara kolla med min juristkompis först...

Inga kommentarer: