tisdag 9 mars 2010

Stambytet fortskrider

Men inte fan är det lätt...
Vi har fått en odugling till byggledare.
Till att börja med har han anslagit försynsprotokollen i hissen, så alla grannar kan läsa om hur det förhåller sig i varje lägenhet. Jag tror inte att killen som bor i den lägenhet som utpekas att "hela lägenheten måste saneras före ombyggnaden" tycker att det är så värst kul att grannarna får veta att han har det skitigt.
I mitt fall står det: "NN skriver brev till den boende om tömning av skåp och hängande sladdar i hallen". Försynen gjordes sex dagar innan arbetet påbörjades och protokollet kom upp när stambytet pågått i två dagar.
Jag tömde skåpet under diskbänken samt badrummet under helgen innan hantverkarna stormade in. Sladdarna i hallen, som går till en bredbandsrouter, drog jag ut så de inte skulle vara i vägen för jobbarna.
När jag sedan såg protokollet i hissen blev jag lite förbannad. Jag hade ju fixat skåptömning samt sladdar. Något brev fick jag aldrig.
När en vecka förflutit stack jag till kusinen i Strängnäs. Redan på måndagen ringer byggledaren och menar att jag måste tömma skåpet ovanför diskbänken. Jag svarade att det inte gick då jag inte var hemma. Gubbfan blev påstridig och menade att det skulle vara fixat före sju på morgonen dagen därpå, annars så skulle jag stoppa upp arbetet även för mina grannar.
Jag påpekade att jag inte fått någon information om att överskåpet skulle vara tömt och att det utlovade brev han annonserat ut för alla i huset inte kommit.
Då började han gaffla om att jag även skulle göra rent bakom spisen och torka väggarna. Jag ledsnade och tryckte av samtalet.
Alltså, där satt man sju mil hemifrån. Vi hade just börjat äta en god middag medan jag funderade över hur tågen gick och hur jag skulle åka hem redan första dagen för att sedan jobba med lägenheten i timmar. Allt bara för att en senil byggledare inte klarat av att informera om dessa detaljer i tid.
Jag tog fan i båten och ringde en polare som har nyckel till min lägenhet.
Gissa om en sten föll från mitt bröst när han sade att han kunde fixa det!
Såna polare är MYCKET bra att ha. Nu är jag skyldig honom en rejäl tjänst!
Jag snackade med vår vice ordförande dagen därpå. Fick veta att det var några elektriker som gnällt. De skulle visst sätta in nån kontakt eller vad det nu rörde sig om. Jag kom hem på fredagen och försökte få lyan någorlunda funktionell, då mitt porslin, dricksglas och annat belamrade hela vardagsrummet. När det var klart kollade jag vad elektrikerna gjort.
ELEKTRIKERJÄVLARNA HADE INTE GJORT ETT SMACK!!!
Hade jag vetat det så kunde jag mycket väl kunnat åtgärda nämnda klagomål när jag kom hem i stället för att stressa min polare.
I går hade elektrikerna gjort ett besök, men bara i badrummet. När de fixar det som ska åtgärdas i köket, så jag sakta kan börja återställa lägenheten är skrivet i stjärnorna.
Det surrar omkring en hel del hantverkare av olika slag just nu.
I går när jag kom hem låg kassetten som de nya rören är dragna i i badrummet. Kassetten är ganska hög, så den stack ut i hallen så man fick kliva över den.
I dag kom det in en kille som skulle kolla läget. Han trodde att den skulle monteras i dag, men det var inte säkert.
När jag kom hem var kassetten monterad, men i stället är hallen belamrad med slangar och rör.
Jag dokumenterar hur arbetet fortskrider genom att fotografera när något nytt händer. Likaså de anslagna försynsprotokollen finns avbildade. Om någon skulle behöva ha bevismaterial för denna ärekränkande handling byggledaren gjort sig skyldig till så finns det. Säg bara till!
Sådana dokument ska han förvara i sin pärm, inte sätta upp dem i hissen så de kan läsas av kreti och pleti.
I morgon ska jag dra fram spisen och kolla hur den ser ut på baksidan. det kan vara läge att skrubba den nu när man har plats att röra sig på i köket.
På fredag har det gått tre veckor sedan de började. Då är det bara fyra veckor kvar!
Jag får säkert anledning att komma med fler lägesrapporter. Helst lite mer positiva än dessa rader.

Inga kommentarer: