måndag 12 maj 2008

Gräslöksjakt

Bitte undrade om det är boken som strular. Näää då, men allt annat.
Var uppe på vinden i går och hämtade ett par blomkrukor samt lite jord. Syftet var att traditionsenligt så lite gräslök till midsommar.
Knallade ner till centrum för att köpa frön. Var på tre ställen utan att få tag i de eftertraktade fröna.
I morse märkte jag att det var fuktigt i kylen. Aha, dags att frosta av. Mitt kylskåp tillverkades i slutet av 1950-talet och kräver avfrostning emellanåt. (Se mer på www.ljmedia.se) Hivade ut allt ur kylen och stängde av kompressorn. La kylvarorna i sovrummet som är den svalaste platsen i min lya. Började därefter jaga ett intervjuobjekt för ett grävjobb jag håller på med.
Misslyckades att få tag i killen så jag ringde i stället VD för en PR-byrå och erbjöd mina tjänster som konsult. Vi kom på god fot med varandra och vi kom överens om att jag skulle maila det jag dragit för honom på telefon så han skulle kunna dra det för sina kolleger. Fixade det och fick sedan tag i mitt intervjuobjekt medan isen sakta smälte i kylskåpet. Kokade upp vatten och ställde in i kylen för att snabba på processen innan jag knallade iväg till vårt granncentrum, Stuvsta, för att jaga gräslöksfrö. Var på tre ställen, bland annat en handelsträdgård, men dessa små fröer verkar inte finnas någonstans! I morgon blir det Kungens Kurva som gäller. Har dessutom mobiliserat pappa i min jakt på de attraktiva fröerna. Jag ska ha egenodlad gräslök på midsommar, så det så!
Nu snart ska jag torka ur kylen. Nästan all is är tinad. Därefter kyler jag ner den med blocken från den kylväska som för tillfället härbärgerar mina kylvaror innan jag slår igång kompressorn och hoppas att den ska funka ytterligare en gång. Håll tummarna ni också!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lasse, det är ju du som är skyldig till global warming, alltså:-) nu för tiden kan man köpa nytt som ser gammalt ut. Gör det så lever vi längre!

LJ Media sa...

Om jag skulle köpa nytt som ser gammalt ut bidrar jag till överproduktion av sådant jag inte behöver:-)
Dessutom är det fusk. Jag gillar gamla saker även om jag emellanåt köper en mobiltelefon med det senaste. Nästa mobil ska ha GPS, så det så! Tänk att kunna nolla GPS:en på hotellrummet i en ny stad och sen knalla iväg och alltid hitta hem igen.