måndag 13 oktober 2008

Fantasifull fotograf

Åter vid bloggen. Fyra dagar sen sist. Rubrikens story kommer längre ner, men är värd att kolla.
Tjahapp, ganska lugn helg. Följde med mamma och pappa till Uppsala för att i sällskap med syrran och hennes minsting gratta min gudson Jonte som fyllt 22. Faaan, det är ju på ungarna man märker att man själv blir äldre...
Hann hem så att jag kunde gå till Anna och Åke för att kolla fotbollen. Jycken Zingo blev totalt megauppspelt när jag kom.
Jag har aldrig sett en gladare hund förut. Han skulle kela direkt. Det tog tio minuter innan Zingo lugnat sig så pass att jag kunde ta av mig skorna utan att ha en lång hundtunga i ansiktet.
Mellan första och andra halvlek gick jag och Zingo ut och apporterade lite.
Efter matchen gick jag hem. Söndagen ägnades delvis åt dammsugning av bil samt att putsa vindrutan. Besiktning på torsdag som pappa lovat att ombesörja.
I dag har jag jagat lite folk jag vill träffa för reportage. Inget resultat alls. Men jag fick dock tag på en trög betalare som lovade att casha idag. Har förmodligen degen i morgon. Hon förklarade att på grund av bokslut och nya rutiner så hade min utbetalning kommit i kläm. Hm, undrar om mina fordringsägare accepterar den ursäkten? Jag kan ju ändra mina rutiner varje dag om jag vill.
Skrev ett par fakturor för levererade jobb som jag inte hunnit ta betalt för. Clearade dem hos dels en layoutare på ett förlag som pröjsar per sida, dels hos en chefredaktör som från att ha varit egen företagare numera jobbar som anställd, fast med samma tidningar som förr.
I morgon blir det väl lite ny jakt på folk att skriva om. Vill bland annat träffa Robert Aschberg för att göra ett knäck om hans högst ovanliga hobby. Min bokförläggare bor granne med Aschberg så han lovade att se till att Robban får veta att jag söker honom. Förläggaren varnade dock för att Robban är ganska restriktiv med att ställa upp på reportage om sitt privatliv.
Jag har ju träffat Robban vid ett flertal tillfällen tidigare, så jag är optimist i just detta specifika fall.
Den fantasifulla, eller snarare glömska fotografen heter Ulf H Holmstedt och är killen som jag hade ett par oförglömliga praktikdagar hos som osnuten 15-åring med Zündappmustach.
Uffe hade fått ett jobb hos Teknikens Värld. Reportern skulle avslöja oseriösa bilhandlare, så Uffe fick frågan om han kunde gömma sig i en buske och leka paparazzi en stund. "Nemas problemas" sa Uffe och infann sig på rätt plats vid rätt tid.
När reportern spelade bilspekulant och snackade med bilhandlaren hördes det en del slutarljud genom trafiksorlet. Bilhandlaren reagerade och får då se Uffe som står ett par meter ifrån och plåtar för brinnande livet.
Bilnasaren blir förbannad och ber Uffe dra åt h-e. Uffe förklarar att han just köpt en ny kamera som han vill prova just på den aktuella platsen. Inte illa menat, liksom...
Efteråt förklarade Uffe sitt agerande:
"Jag glömde att jag hade sålt telen. Men jag hade ju vidvinkeln kvar".
Plats för skratt!

Inga kommentarer: