måndag 6 oktober 2008

Köttfärssås i ögat

En bra rubrik ska fånga läsarens intresse och det har jag väl lyckats med här?
Rubrikens innebörd kommer dock längre ned.
Akademibokhandeln var inte intresserade av något signeringsjippo, men min lokala ICA-butik verkar ha ett visst intresse. Den som lever får se.
I helgen tog jag ledigt, men den blev rätt jobbig ändå, trots att vi hade kul.
Det blev ett spontanparty hos Caroline och Marcus som jag inte träffat på alltför länge. Tänkte bara stanna ett par timmar, så jag kranade lite vin ur en bag-in-box och gick dit. Ganska snart efter framkomst började Carro bjuda på värsta paraplydrinkarna. Min nya favvo är Absolut Mango med Sprite Zero. Vi (men jag körde bara en halv låt) tävlade i Singstar, snackade goja och hade det allmänt kul. Jenny hade tagit med sin brorsa Calle som är en supertrevlig kille. Även hennes kusin och hans fru var med. Mycket trevliga människor som fick tiden att rinna iväg ungefär lika snabbt som drinkarna. Vid tretiden på natten sa vi tack och hej.
Söndagen blev seg på grund av ovanstående äventyr. Hägge ringde och ville att vi skulle ses över en öl på O´Learys, men jag tackade nej. Dels på grund av mitt trötta tillstånd, dels på grund av det strilande regnet.
I dag sken solen med full kraft.
Jag jobbade undan ett par måste-grejor, men vid tvåtiden ringde jag Jenny och fick en härlig promenad med henne och jyckarna. Vi drack kaffe hos henne, både före och efter promenaden. Sen gick jag hem via ICA där jag köpte ingredienser till ett storkok med köttfärssås. På ICA träffade jag biträdande butikschefen Uffe som undrade om jag hade skrivit en artikel i tidningen Motor. Jag bekräftade och efter ett tag kom vi in på Fadde-boken. Jag berättade att Jenny tyckte att boken var rolig, särskilt stycket där han berättade om hur han prickade toalettbesökande gubbar på pungen med slangbellan i sin barndom i Syrien.
Uffe lovade att kolla eventuellt signeringskör med Lilian som ansvarar för det som går att läsa på ICA Kvarnen.
Väl hemma började jag skala och hacka ett par lökar till såsen. Skalade även ett gäng vitlöksklyftor innan jag brynte köttfärsen. I med lök, vitlök, champinjoner, krossade tomater och en halv tomatburk med vatten. Sen fick allt småputtra medan jag drog igång spaghettikoket.
Kom på att det behövdes mer kryddor, så jag drog några varv med kryddkvarnen som för tillfället är fylld med svartpeppar. När jag kryddat klart kryddade jag lite till för säkerhets skull. Man vill ju inte ha någon barnmat. Min bolognaise är till för fullvuxna, liksom!
När spaghettin var klar (hade lite olja i vattnet så den inte skulle klibba ihop)var såsen fortfarande lite vattnig, men so what. Den fick funka ändå.
Hällde upp pastan på en tallrik och tog tre slevar sås samt lite ketchup (Felix som just blivit vänner med ICA igen, så nu kan man handla ketchup på ICA i fortsättningen, förhoppningsvis) och satte mig därefter till bords.
När jag ska avsmaka första tuggan av den hala spaghettin i symfoni med min egenhändigt gjorda köttfärssås så slingrar ett spaghettistrå ner från gaffeln och landar i den del av såsen där den mesta vätskan fanns. Det skvätte till och jag fick ett stänk i ögat. Jodå, jag kan intyga att jag kryddat tillräckligt! Ögat blev rött och krävde sköljning, men vaddå...
Såsen blev ju god i varje fall.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Såsigt:-)

Flunkbuster sa...

För att slippa hålla på med en massa olika kryddburkar när jag gör diverse såser så brukar jag helt enkelt använda mej av "Sambal Oelek" som såskrydda.
Det behövs inte så mycket S O för att en sås ska vara "färdigt kryddad".
Jag rekommenderar dej att testa det nästa gång, men var försiktig så du inte tar för mycket!

LJ Media sa...

Såsigt värre.
Flunkis, jag ska testa med SO nästa gång. Man får väl smaka en knivsudd före...