tisdag 10 februari 2009

Luriga Eniro

När jag gick igenom dagens post hittade jag en faktura från Eniro.
De ville ha 225 spänn av mig för "tilläggsuppgifter i tryckt katalog".
Herregud vilket tarvligt försök!
Jag har inte använt en tryckt telefonkatalog sedan jag skaffade Internet för 15 år sedan. Ingen jag känner använder tryckta telefonkataloger.
Alltså, jag har ingen som helst anledning att betala för något så onödigt och har inte heller beställt den tjänsten.
Ringde upp 020-numret som stod på fakturan. "Din väntetid beräknas till en minut. Du har plats fyra i kön" blev meddelandet när jag knappat mig fram till rätt telefonkö.
De svarade ganska snabbt, efter en minut ungefär, men när jag fått ett levande väsen i luren sade hon att jag kommit till fel avdelning.
"Du har ringt till avdelningen för privatpersoner. Du ska tala med Företag".
Hm, jag hade ju ringt det nummer som stod på fakturan. Då borde man ju komma rätt på en gång, liksom...
Tjejen kopplade mig vidare. "Din väntetid beräknas till 44 minuter. Du har plats 18 i kön" blev det automatiska meddelandet denna gång.
När jag till slut kom fram fick jag veta att fakturan var ett misstag från Eniros sida.
"Jag tar bort den nu på en gång, så du kan riva fakturan".
"Tack, men hur kommer det sig att ni skickade den. Jag är ju inte kund hos er, så jag lär ju inte finnas i ert kundregister".
"Eeeeh"...
Jag fortsatte: "Hur kompenserar ni mig för att ni stulit 35 minuter av min tid"?
Jag blev kopplad till en dam med lite pondus. Hon föreslog att jag skulle skriva ner mina skadeståndskrav och skicka de till deras jurist för behandling.
Nä, jag ringer nog Aftonbladet i stället. Där får man tipspengar. Det känns säkrare.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fake faktura?? vi får sånt hela tiden och i en kommun gäller det att vara uppmärksam.. Man betalar ibland utan att tänka sig för..

En artikelserie kanske?

LJ Media sa...

Jag har också fått fake-fakturor tidigare, men att ett såpass stort och välkänt företag som Eniro ska använda sig av sådana metoder är ju ganska upprörande.
Vi får se om Aftonbladet hör av sig. Det verkar vara stiltje på frilansfronten för närvarande.
Förresten, hör av dig när du tänker åka till Riga. Då kan jag maila dig en liten weekendguide som jag gjorde till När & Fjärran.

Thomas Possling sa...

Vem har inte fått fake-fakturor. Minns en tid när det drösade in från både ngt som hette XX-Media och en kaninfigur - var det Skutt han hette?

LJ Media sa...

Hahaha. Man kanske skulle skicka en till Subaru bara för att påminna dig om gamla tider:-)